Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În ultimi ani, Camelia Sucu a investit peste 4 milioane de euro, în agribusiness, "Doamna Mobexpert" transformându-se în “Doamna Cherry”. Acum, deține terenuri agricole, o fabrică, hale și  Piața de Gros din Berceni, pe care a numit-o "Abundia". Planurile sale însă nu se opresc aici! Despre ele, ne-a vorbit în interviul de față.


Puterea de cumpărare e mică, evaziunea e mare


infoALIMENT: Cum v-ați hotărât să vă faceți fermier și să intrați în agribusiness?


Camelia Șucu: Stau și mă gândesc: cred că, atunci când a venit Doamna Criză. Or, mintea mea încă mai funcționează pe sistemul medical: adică, hai mai bine să prevenim și, dacă este o bubă mare, să tăiem, decât hai să stăm și să vedem ce-o fi. Și din drumurile și discuțiile mele prin lume, am reținut că va veni și o criză alimentară, pentru că pământul ăla care produce, s-a împuținat prin Europa. Atunci am știut ce am de făcut!


iAM: Prima investiție a fost Piața de Gros din Berceni, Abundia?


CS: Da. În 2009, am cumpărat piața, care a avut la bază un proiect nemțesc, dar nu a fost respectat în totalitate. Atunci am fost să văd câteva modele din Europa, am văzut care este potențialul. Am momentele mele de frustrare, pentru că eu am învățat foarte bine, și am și construit business-ul de mobilă, tot așa, de la zero, și știu că un business nu se construiește decât pas cu pas, dar, în ultimii ani, se leagă lucrurile mult mai greu, foarte greu.


Puterea de cumpărare e mică, evaziunea e mare, haosul este și el foarte mare, ca să-ți faci un plan de afaceri; sunt multe neprevăzute, pe care nu ai cum să le iei în calcul. Când am fost la Barcelona, la Piața de Gros, am discutat acolo cu managerul, care este tot o femeie. Mi-era foarte clar, de la început, că eu trebuie să-mi mențin clienții pe care-i aveam, dar care nu erau în totalitate de legume fructe.


A trebuit să văd cum refac traficul, care atunci era la Voluntari, luând în considerare că, la legume-frute există o mare evaziune, că marile lanțuri de magazine au propria lor logistică, că mic.ro există și nu prea există, și atunci am înțeles de la toți producătorii mici că aceasta este una dintre problemele stringente: colectarea.


Ce faci cu un centru de colectare dacă n-ai ce să pui în el?


iAM: Deci, v-ați izbit de problemele din domeniu!


CS:  Cam așa. Atunci am luat un consultant, ca să facem planul din punct de vedere logistic. Dar, ca să poți să acoperi planul de pe hârtie, tu lucrezi cu oamenii. Și am început să lucrez cu oamenii. Mi-am luat o hartă și am început s-o împart pe zone. Mă duc acolo, văd ce produse sunt tradiționale în zonă și unde aș putea plasa un centru de colectare, care să-mi colecteze, începând  din mai și până în octombrie. Acum vorbim doar de colectare, dar trebuie să văd apoi și unde le livrez. Pentru că n-o să pot să le aduc în București pe toate. OK.


Dacă în câțiva ani o să reușesc să-i fac de pildă, pe oamenii de la Cireșoaia, să înțeleagă că 200 de hectare de pomi care nu au fost niciodată prea bine întreținuți, pot produce într-un sistem intensiv foarte bine, poate o să-i conving. Pentru că, în toamnă, mi-am promis că o să mă duc înapoi, pentru că în toamnă voi avea mai multe informații legate de normele pentru pomicultură care fac parte din PNDR.


iAM: Ce a urmat?


C.S: Multe! Acum, să zicem că vreau să îmi fac un proiect de centru de colectare. Dar, dacă tu nu ai ce să pui în centrul ăla de colectare tot timpul anului, ce faci? Și mai mult: cofinanțarea de unde o iei? Sunt puțini oameni care știu ce înseamnă negocierea cu o bancă, ca să poți obține o dobândă cum trebuie. Din momentul în care îți este acceptat proiectul, trebuie să ai bani ca să poți cumpăra. Am învățat-o și pe asta.


La Piața de Gros erau 5000 de metri pătrați unde fusese fosta hală de carne, care a ars. Împreună cu grupul de producători în care m-am înscris, Agronatural, am aplicat un proiect și cred că, până în august, avem hala gata. Hala o să fie pe 2500 metri pătrați, unde grupul de producători Agronatural, își va colecta marfă de la producătorii din grup, dar și de la alți producători din jurul Bucureștiului, o sortăm, o ambalăm și o livrăm la supermarket-uri.


Eu cred că ăsta este unul dintre primele proiecte palpabile. Pentru că știți cum e? Omul vrea să vadă că se întâmplă, că se mișcă lucrurile. Și am zis, ok, hai s-o facem cu pași mărunți. Câteodată, însă, după ce vii dintr-un business pe care l-ai dus la un anumit nivel, e greu să mai înveți iar pașii mărunți.


”La Ciolpani o să fac sere cu roșii cherry”


iAM: Știu că aveți la Tulcea 10 hectare cultivate cu roșii cherry-bio. Cu ce retailer lucrați?


C.S: Cu Metro avem contract pe vânzarea de roșii cherry, dar acolo este mai ușor, pentru că noi centrăm, noi dăm cu capul; noi suntem producători. Apropo de grupul de producători Agronatural: ca să pot să intru în asociație, trebuia să fiu și eu producător, așa că am arendat niște hectare  și aici, lângă Ciolpani, unde o să-mi pun sere pe care le-am cumpărat din Franța.


Deocamdată am adus sere doar pentru un hectar. Și, în funcție de cum văd că se mișcă vremea, pun răsadurile și văd dacă pun folia acum, sau la anul.  Dar, intenția asociației Prodcom, o altă asociație din care fac parte, este să convingem cât mai mulți producători să facă solarii, ca să reușim și noi să-i ajungem din urmă pe bulgari.


Vă spun sincer, mi se plângeau oamenii că i-au omorât bulgarii cu cireșele lor, că au invadat piața. Vă spun, că Abundia (Piața de Gros) este locul unde se întâlnesc cererea și oferta, iar eu nu pot să mă ocup numai de produsele românești, deși mie îmi sunt foarte dragi, de-asta vreau să le și cresc. Ulterior, vreau să cresc produsele bio. Vreau să le ducem cât mai mult în afara țării. Vreau ca la expozițiile internaționale, la standurile noastre să roiască oamenii. Dar târgurile astea sunt în februarie. Și nu poți să ții roșiile până atunci, că nu le poți ține în azot. Merele, da, cartoful la fel, dar roșiile nu!


Cockteill-uri Iconic Health, by Camelia Șucu


iAM: Care este secretul unei afaceri în agribusiness?


C.S: Trebuie să știi cui te adresezi cu un anumit produs. Să vă dau un exemplu personal: Am început să fac cokteill-uri de legume și fructe, Iconic Health, prin presare la rece, singurul procedeu prin care poți conserva toți nutrienții, fără să distrugi fibra și poți să faci tot soiul de combinații între fructe și legume. Acestea le facem o parte, aici, și o parte, la Piața de gros. Dar am început la scară mică, pentru că am vrut să văd cui mă adresez întâi, care sunt potențialii consumatori, pentru că, raportându-mă la piața de astfelde sucuri din afara României, n-ai cum să-ți faci o idee corectă.


De-asta am început cu producție mică, pentru că nu-ți dai seama cui te adresezi, care-i nișa ta, care-i lanțul tău de distribuție, cu cine vorbești pentru lanțul ăsta, pentru că, altfel, nu poți să te angajezi să-ți cumperi utilaje necesare, care sunt foarte scumpe. N-ai cum să știi, dacă nu studiezi piața, dacă merită să cumperi acel utilaj care costă minim 500.000 de euro, plus presele, care sunt între 30.000 și 90.000 euro.


iAM: În ce stadiu sunteți cu cockteill-urile de fructe? Ați început producția?


CS: Am început să livrăm on-line. Noi am făcut un program de nutriție sănătoasă, pentru că nu producem numai sucuri, avem și snack-uri, avem și un meniu detox, avem și produse de esthetic food, mă rog, pentru cine vrea să mănânce și altceva, dar avem și produse Ichonic health, care sunt puțin mai verificate din punct de vedere nutrițional, dar și caloric. Adică, noi nu folosim unt, lapte, folosim lapte de tofu, lapte de migdale.


Următorul pas este să deschid câteva centre locale, unde  să le producem și unde o să le vindem, pentru că aceste produse au termen de garanție mic: au valabilitate doar 72 de ore, dacă le ții la rece. Putem să mărim acest termen de abia în momentul în care o să luăm un utilaj în hiperbară, doar atunci se poate mări un pic mai mult termenul. Intenția mea este să merg un pic către consumator, să-l îndrăgostesc un pic de ideea asta.


Pentru că ați văzut, noi avem tendința de a crede că știm să le facem pe toate, pentru că așa am fost obișnuiți până în 1990. Pentru că nu aveam încotro: trebuia să știm să gătim dintr-un kilogram de carne de vacă, pe care-l luam cu greu, să facem trei feluri de mâncare și dacă se poate, și-o plăcintă. Asta era atunci. Și făceam atunci și gemuri și roșii la borcan, de toate. De aceea, piața de gemuri și produse procesate a avut un moment de refractare. Chiar dacă Topoloveniul este foarte bun, gemul bunicii este și mai bun. Pentru că piața nu înghite! Și dacă piața nu înghite, ți-a căzut afacerea!


Vreau reducerea TVA și fiscalizarea samsarului!


iAM: Care sunt cele mai mari probleme cu care v-ați confruntat în noua afacere?


C.S:  Prima mare problemă este TVA-ul. Noi avem un proiect la care ținem mult, de reducere a TVA-ului, dar vrem să reducem TVA-ul la toate alimentele, la tot lanțul. Mie mi-au spus mulți importatori că ei ar vrea să vină și să investească, că ar plăti toate taxele, dacă ar fi TVA-ul de 9%.


O altă problemă este fiscalizarea samsarilor. Eu nu am nimic cu samsarul, trebuie să existe și el. Pentru că alea 2 tone, adunate de la micii producători, au și ele nevoie de cineva care să le livreze. Dar spune-i tu, statule, și ăluia să plătească taxele. Dacă eu cumpăr cireașa cu 4 lei din sat și vin cu ea în piață și o vând cu 8 lei, pe ăia 4 eu trebuie să plătesc și TVA, și transport, și salarii, și tot.  Asta va reduce și apetitul micului producător de a crește prețul peste noapte, pentru că a venit samsarul și i-a luat, azi, o tonă. Iar peste noapte, mă trezesc că micul producător nu-mi mai vinde cu 4 lei kg, ci cu 5 lei.  Deci trebuie făcută ordine.


Micii producători trebuie să se asocieze!


iAM: Dar, aceia care vând în piață nu trebuie să aibă certificate de producător?


CS: Dar se cumpără și astea, pentru că românii se descurcă întotdeauna. Nu, domne, să fie aceeași lege pentru toată lumea. Ești mic, trebuie să te faci mare. Dacă vrei să te faci mare, te asociezi. Ca să nu se sperie lumea că este impozitată vreo bunicuță, vino tu, statule, și susține într-un fel și domeniul ăsta. Au putut s-o facă la pâine, deci se poate.


Legume și fructe se consumă mai mult decât pâine, iar aici evaziunea fiscală este și mai mare. Ca să poți să aduci lucrurile într-o normalitate, reduce TVA-ul la tot lanțul de alimente. În felul ăsta, ai crescut și consumul. Pentru că omul, în loc să plătească un sfert din coșul zilnic la stat, vede că i-au mai rămas niște bani și atunci se duce și-și cumpără și o pernă, sau o hăinuță pentru copil.


iAM: Ce alte planuri mai aveți în acest domeniu?


CS: Ca să rezum: de la dorința de a reface traficul la Piața de gros, din 2011, până astăzi, am reușit să aduc câțiva producători mici în piață, am reușit să identific cum aș putea să cresc traficul și am adus un grup de producători, care va livra direct la supermarket-uri, iar pentru piața de mic.gro va exista o cameră de producător. Și în sistemul acesta vor fi și alți producători tentați să vină și să închirieze spații tampon, celule de depozite de frig.


Ulterior, pentru că un loc, cu cât are mai multe servicii și este mai integrat, cu atât mai mult va atrage, intenționez să deschid o piață deflori, pentru care am vorbit deja cu niște parteneri din Olanda.


Împreună cu cei de la Protecția Consumatorului vom face un laborator de atestare a calității. Au fost foarte deschisi când le-am spus că eu am în proiect să refac clădirea de birouri, în așa fel, încât să pot închiria și la o bancă și la un serviciu de consultanță, pentru cine vrea să cumpere semințe, folie, sere, solarii.


La Ciolpani, cred că o să facem o producție specifică: o să mergem tot pe roșii cherry bio, dar o să mergem și pe fructe de pădure: zmeure, mure. Fructele de pădure nu sunt foarte greu de cultivat, dar trebuie să ai solarii.


Eu văd că partea asta, cu solarii, ar putea fi o modalitate de a-i strânge mai bine pe micii producători. Le-am putea spune: “voi aveți terenuri mici, iar în producția naturală, de câmp, puteți să produceți din iulie și până în septembrie și atât. N-ați vrea să faceți niște solarii? Noi vi le livrăm și voi ne livrați marfa?” Vreau să am și o livadă, proiect pe care vreau să-l încep la Galați. Problema este că forța de muncă este prea puțin responsabilă în domeniul acesta. Este un moment dificil. Când mă duc prin țară, am senzația că omul e cam dezorganizat, dar parcă ar vrea să muncească. Pe când aici, în București, omul este și obosit.

Alte articole recomandate:

Una dintre cele mai prestigioase companii din domeniul ambalajelor, Pentapac, va participa la cea de-a V-a ediție a Expo-Conferinței Internaționale Meat & Milk, evenimant care se va desfășura în zilele de 12 și 13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Cu o experienta de peste 20 de ani in domeniul ambalarii, echipa de specialisti ai Pentapac sta la dispozitia companiilor pentru gasirea solutiilor de ambalare corespunzatoar [...]
Standarde noi in agricultura, pentru fermieri si produsele acestora, ar putea deveni obligatorii in scurt timp, conform celor mai recente prevederi europene. Acestea au scopul de a spori transparenta si implicarea partilor interesate, fermieri si retaileri, pentru obtinerea si comercializarea unor produse sigure pentru consum in agricultura. Necesitatea certificarilor in acest sens este cu atat mai pregnanta cu cat marii retaileri le vor solicita celor care doresc sa le devina [...]
Irina Măndoiu lucrează pentru Albalact din anul 2005, când a intrat în echipa de management care a lansat brandul Zuzu, iar în prezent răspunde de patru dintre cele mai importante departamente ale companiei: business analysis, trade marketing, sales și operațiuni. Spune că a văzut compania parcurgând drumul de la un jucător local la un jucător național, iar apoi la cel mai mare producător român din industria laptelui.  S-a ocupat inițial de trade marketing: [...]
(Mediafax) România a înregistrat în luna iulie a treia creștere din UE a comerțului retail față de aceeași perioadă a anului trecut, după Luxemburg și Estonia, potrivit datelor prezentate miercuri de Eurostat, institutul de statistică al Comisiei Europene. La nivelul Uniunii Europene, comerțul cu amănuntul a crescut cu 1% față de aceeași perioadă a anului trecut, dar a scăzut cu 0,4% raportat la luna iunie a acestui an. În zona euro, vânzările cu amănuntul au [...]
Auchan Franța a anunțat un plan de investiții în valoare de un miliard de euro ce vizează rețeaua de hypermarketuri. Mare parte dintre fonduri vor fi destinate renovării magazinelor existe, un proces ce se va încheia la finalul lui 2017, potrivit retailanalysis.igd.com, care mai subliniază că noua cifră înaintată pentru investiții este cu peste 50% mai mare decât estimările anterioare.   Anunțul a fost făcut presei chiar de căt [...]
Valoarea de piață a producătorului de bere danez Carlsberg a crescut cu 14% în ultimul an, până la o capitalizare bursieră de 12 miliarde euro. Ieri, o acțiune Carlsberg era cotată la bursa de la Copenhaga la 605 coroane daneze (81 euro). Carlsberg este al treilea cel mai mare producător de bere la nivel mondial. Compania a trecut printr-un proces de reorganizare ce a inclus restructurarea a peste 2.000 de locuri de muncă și vânzarea unor afaceri de pe continentul [...]
Ieri, la restaurantul Beautyfood, din Capitală, Hochland a lansat produsul Delicii Calde Bruschetta, în fapt, două variante de creme tartinabile pentru gătit. Odată cu acest eveniment, Hochland a invitat pe cei prezenți să guste și cașcavalul pane, brânzeturi rase pentru pizza și brânzeturi rase pentru paste tomate. Domnul Sorin Timuș, Directorul General al companiei, a declarat pentru revista Fabrica de Lapte că ”acesta este primul dintr-un [...]
Toneli, cel mai mare producător de ouă de consum din România cu o producție de aproximativ 1 milion de ouă pe zi, a participat la Expoziția internațională INDAGRA, eveniment desfășurat în București, în perioada 29 octombrie – 2 noiembrie, împreună cu McDonald`s. Firma McDonald`s a fost prezentă la INDAGRA cu un stand în care a dorit să arate consumatorilor proveniența ingredientelor folosite în produsele comercializate [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN