Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În ultimi ani, Camelia Sucu a investit peste 4 milioane de euro, în agribusiness, "Doamna Mobexpert" transformându-se în “Doamna Cherry”. Acum, deține terenuri agricole, o fabrică, hale și  Piața de Gros din Berceni, pe care a numit-o "Abundia". Planurile sale însă nu se opresc aici! Despre ele, ne-a vorbit în interviul de față.


Puterea de cumpărare e mică, evaziunea e mare


infoALIMENT: Cum v-ați hotărât să vă faceți fermier și să intrați în agribusiness?


Camelia Șucu: Stau și mă gândesc: cred că, atunci când a venit Doamna Criză. Or, mintea mea încă mai funcționează pe sistemul medical: adică, hai mai bine să prevenim și, dacă este o bubă mare, să tăiem, decât hai să stăm și să vedem ce-o fi. Și din drumurile și discuțiile mele prin lume, am reținut că va veni și o criză alimentară, pentru că pământul ăla care produce, s-a împuținat prin Europa. Atunci am știut ce am de făcut!


iAM: Prima investiție a fost Piața de Gros din Berceni, Abundia?


CS: Da. În 2009, am cumpărat piața, care a avut la bază un proiect nemțesc, dar nu a fost respectat în totalitate. Atunci am fost să văd câteva modele din Europa, am văzut care este potențialul. Am momentele mele de frustrare, pentru că eu am învățat foarte bine, și am și construit business-ul de mobilă, tot așa, de la zero, și știu că un business nu se construiește decât pas cu pas, dar, în ultimii ani, se leagă lucrurile mult mai greu, foarte greu.


Puterea de cumpărare e mică, evaziunea e mare, haosul este și el foarte mare, ca să-ți faci un plan de afaceri; sunt multe neprevăzute, pe care nu ai cum să le iei în calcul. Când am fost la Barcelona, la Piața de Gros, am discutat acolo cu managerul, care este tot o femeie. Mi-era foarte clar, de la început, că eu trebuie să-mi mențin clienții pe care-i aveam, dar care nu erau în totalitate de legume fructe.


A trebuit să văd cum refac traficul, care atunci era la Voluntari, luând în considerare că, la legume-frute există o mare evaziune, că marile lanțuri de magazine au propria lor logistică, că mic.ro există și nu prea există, și atunci am înțeles de la toți producătorii mici că aceasta este una dintre problemele stringente: colectarea.


Ce faci cu un centru de colectare dacă n-ai ce să pui în el?


iAM: Deci, v-ați izbit de problemele din domeniu!


CS:  Cam așa. Atunci am luat un consultant, ca să facem planul din punct de vedere logistic. Dar, ca să poți să acoperi planul de pe hârtie, tu lucrezi cu oamenii. Și am început să lucrez cu oamenii. Mi-am luat o hartă și am început s-o împart pe zone. Mă duc acolo, văd ce produse sunt tradiționale în zonă și unde aș putea plasa un centru de colectare, care să-mi colecteze, începând  din mai și până în octombrie. Acum vorbim doar de colectare, dar trebuie să văd apoi și unde le livrez. Pentru că n-o să pot să le aduc în București pe toate. OK.


Dacă în câțiva ani o să reușesc să-i fac de pildă, pe oamenii de la Cireșoaia, să înțeleagă că 200 de hectare de pomi care nu au fost niciodată prea bine întreținuți, pot produce într-un sistem intensiv foarte bine, poate o să-i conving. Pentru că, în toamnă, mi-am promis că o să mă duc înapoi, pentru că în toamnă voi avea mai multe informații legate de normele pentru pomicultură care fac parte din PNDR.


iAM: Ce a urmat?


C.S: Multe! Acum, să zicem că vreau să îmi fac un proiect de centru de colectare. Dar, dacă tu nu ai ce să pui în centrul ăla de colectare tot timpul anului, ce faci? Și mai mult: cofinanțarea de unde o iei? Sunt puțini oameni care știu ce înseamnă negocierea cu o bancă, ca să poți obține o dobândă cum trebuie. Din momentul în care îți este acceptat proiectul, trebuie să ai bani ca să poți cumpăra. Am învățat-o și pe asta.


La Piața de Gros erau 5000 de metri pătrați unde fusese fosta hală de carne, care a ars. Împreună cu grupul de producători în care m-am înscris, Agronatural, am aplicat un proiect și cred că, până în august, avem hala gata. Hala o să fie pe 2500 metri pătrați, unde grupul de producători Agronatural, își va colecta marfă de la producătorii din grup, dar și de la alți producători din jurul Bucureștiului, o sortăm, o ambalăm și o livrăm la supermarket-uri.


Eu cred că ăsta este unul dintre primele proiecte palpabile. Pentru că știți cum e? Omul vrea să vadă că se întâmplă, că se mișcă lucrurile. Și am zis, ok, hai s-o facem cu pași mărunți. Câteodată, însă, după ce vii dintr-un business pe care l-ai dus la un anumit nivel, e greu să mai înveți iar pașii mărunți.


”La Ciolpani o să fac sere cu roșii cherry”


iAM: Știu că aveți la Tulcea 10 hectare cultivate cu roșii cherry-bio. Cu ce retailer lucrați?


C.S: Cu Metro avem contract pe vânzarea de roșii cherry, dar acolo este mai ușor, pentru că noi centrăm, noi dăm cu capul; noi suntem producători. Apropo de grupul de producători Agronatural: ca să pot să intru în asociație, trebuia să fiu și eu producător, așa că am arendat niște hectare  și aici, lângă Ciolpani, unde o să-mi pun sere pe care le-am cumpărat din Franța.


Deocamdată am adus sere doar pentru un hectar. Și, în funcție de cum văd că se mișcă vremea, pun răsadurile și văd dacă pun folia acum, sau la anul.  Dar, intenția asociației Prodcom, o altă asociație din care fac parte, este să convingem cât mai mulți producători să facă solarii, ca să reușim și noi să-i ajungem din urmă pe bulgari.


Vă spun sincer, mi se plângeau oamenii că i-au omorât bulgarii cu cireșele lor, că au invadat piața. Vă spun, că Abundia (Piața de Gros) este locul unde se întâlnesc cererea și oferta, iar eu nu pot să mă ocup numai de produsele românești, deși mie îmi sunt foarte dragi, de-asta vreau să le și cresc. Ulterior, vreau să cresc produsele bio. Vreau să le ducem cât mai mult în afara țării. Vreau ca la expozițiile internaționale, la standurile noastre să roiască oamenii. Dar târgurile astea sunt în februarie. Și nu poți să ții roșiile până atunci, că nu le poți ține în azot. Merele, da, cartoful la fel, dar roșiile nu!


Cockteill-uri Iconic Health, by Camelia Șucu


iAM: Care este secretul unei afaceri în agribusiness?


C.S: Trebuie să știi cui te adresezi cu un anumit produs. Să vă dau un exemplu personal: Am început să fac cokteill-uri de legume și fructe, Iconic Health, prin presare la rece, singurul procedeu prin care poți conserva toți nutrienții, fără să distrugi fibra și poți să faci tot soiul de combinații între fructe și legume. Acestea le facem o parte, aici, și o parte, la Piața de gros. Dar am început la scară mică, pentru că am vrut să văd cui mă adresez întâi, care sunt potențialii consumatori, pentru că, raportându-mă la piața de astfelde sucuri din afara României, n-ai cum să-ți faci o idee corectă.


De-asta am început cu producție mică, pentru că nu-ți dai seama cui te adresezi, care-i nișa ta, care-i lanțul tău de distribuție, cu cine vorbești pentru lanțul ăsta, pentru că, altfel, nu poți să te angajezi să-ți cumperi utilaje necesare, care sunt foarte scumpe. N-ai cum să știi, dacă nu studiezi piața, dacă merită să cumperi acel utilaj care costă minim 500.000 de euro, plus presele, care sunt între 30.000 și 90.000 euro.


iAM: În ce stadiu sunteți cu cockteill-urile de fructe? Ați început producția?


CS: Am început să livrăm on-line. Noi am făcut un program de nutriție sănătoasă, pentru că nu producem numai sucuri, avem și snack-uri, avem și un meniu detox, avem și produse de esthetic food, mă rog, pentru cine vrea să mănânce și altceva, dar avem și produse Ichonic health, care sunt puțin mai verificate din punct de vedere nutrițional, dar și caloric. Adică, noi nu folosim unt, lapte, folosim lapte de tofu, lapte de migdale.


Următorul pas este să deschid câteva centre locale, unde  să le producem și unde o să le vindem, pentru că aceste produse au termen de garanție mic: au valabilitate doar 72 de ore, dacă le ții la rece. Putem să mărim acest termen de abia în momentul în care o să luăm un utilaj în hiperbară, doar atunci se poate mări un pic mai mult termenul. Intenția mea este să merg un pic către consumator, să-l îndrăgostesc un pic de ideea asta.


Pentru că ați văzut, noi avem tendința de a crede că știm să le facem pe toate, pentru că așa am fost obișnuiți până în 1990. Pentru că nu aveam încotro: trebuia să știm să gătim dintr-un kilogram de carne de vacă, pe care-l luam cu greu, să facem trei feluri de mâncare și dacă se poate, și-o plăcintă. Asta era atunci. Și făceam atunci și gemuri și roșii la borcan, de toate. De aceea, piața de gemuri și produse procesate a avut un moment de refractare. Chiar dacă Topoloveniul este foarte bun, gemul bunicii este și mai bun. Pentru că piața nu înghite! Și dacă piața nu înghite, ți-a căzut afacerea!


Vreau reducerea TVA și fiscalizarea samsarului!


iAM: Care sunt cele mai mari probleme cu care v-ați confruntat în noua afacere?


C.S:  Prima mare problemă este TVA-ul. Noi avem un proiect la care ținem mult, de reducere a TVA-ului, dar vrem să reducem TVA-ul la toate alimentele, la tot lanțul. Mie mi-au spus mulți importatori că ei ar vrea să vină și să investească, că ar plăti toate taxele, dacă ar fi TVA-ul de 9%.


O altă problemă este fiscalizarea samsarilor. Eu nu am nimic cu samsarul, trebuie să existe și el. Pentru că alea 2 tone, adunate de la micii producători, au și ele nevoie de cineva care să le livreze. Dar spune-i tu, statule, și ăluia să plătească taxele. Dacă eu cumpăr cireașa cu 4 lei din sat și vin cu ea în piață și o vând cu 8 lei, pe ăia 4 eu trebuie să plătesc și TVA, și transport, și salarii, și tot.  Asta va reduce și apetitul micului producător de a crește prețul peste noapte, pentru că a venit samsarul și i-a luat, azi, o tonă. Iar peste noapte, mă trezesc că micul producător nu-mi mai vinde cu 4 lei kg, ci cu 5 lei.  Deci trebuie făcută ordine.


Micii producători trebuie să se asocieze!


iAM: Dar, aceia care vând în piață nu trebuie să aibă certificate de producător?


CS: Dar se cumpără și astea, pentru că românii se descurcă întotdeauna. Nu, domne, să fie aceeași lege pentru toată lumea. Ești mic, trebuie să te faci mare. Dacă vrei să te faci mare, te asociezi. Ca să nu se sperie lumea că este impozitată vreo bunicuță, vino tu, statule, și susține într-un fel și domeniul ăsta. Au putut s-o facă la pâine, deci se poate.


Legume și fructe se consumă mai mult decât pâine, iar aici evaziunea fiscală este și mai mare. Ca să poți să aduci lucrurile într-o normalitate, reduce TVA-ul la tot lanțul de alimente. În felul ăsta, ai crescut și consumul. Pentru că omul, în loc să plătească un sfert din coșul zilnic la stat, vede că i-au mai rămas niște bani și atunci se duce și-și cumpără și o pernă, sau o hăinuță pentru copil.


iAM: Ce alte planuri mai aveți în acest domeniu?


CS: Ca să rezum: de la dorința de a reface traficul la Piața de gros, din 2011, până astăzi, am reușit să aduc câțiva producători mici în piață, am reușit să identific cum aș putea să cresc traficul și am adus un grup de producători, care va livra direct la supermarket-uri, iar pentru piața de mic.gro va exista o cameră de producător. Și în sistemul acesta vor fi și alți producători tentați să vină și să închirieze spații tampon, celule de depozite de frig.


Ulterior, pentru că un loc, cu cât are mai multe servicii și este mai integrat, cu atât mai mult va atrage, intenționez să deschid o piață deflori, pentru care am vorbit deja cu niște parteneri din Olanda.


Împreună cu cei de la Protecția Consumatorului vom face un laborator de atestare a calității. Au fost foarte deschisi când le-am spus că eu am în proiect să refac clădirea de birouri, în așa fel, încât să pot închiria și la o bancă și la un serviciu de consultanță, pentru cine vrea să cumpere semințe, folie, sere, solarii.


La Ciolpani, cred că o să facem o producție specifică: o să mergem tot pe roșii cherry bio, dar o să mergem și pe fructe de pădure: zmeure, mure. Fructele de pădure nu sunt foarte greu de cultivat, dar trebuie să ai solarii.


Eu văd că partea asta, cu solarii, ar putea fi o modalitate de a-i strânge mai bine pe micii producători. Le-am putea spune: “voi aveți terenuri mici, iar în producția naturală, de câmp, puteți să produceți din iulie și până în septembrie și atât. N-ați vrea să faceți niște solarii? Noi vi le livrăm și voi ne livrați marfa?” Vreau să am și o livadă, proiect pe care vreau să-l încep la Galați. Problema este că forța de muncă este prea puțin responsabilă în domeniul acesta. Este un moment dificil. Când mă duc prin țară, am senzația că omul e cam dezorganizat, dar parcă ar vrea să muncească. Pe când aici, în București, omul este și obosit.

Alte articole recomandate:

Brandul australian Sullivan’s Cove a fost numit cel mai bun whisky single malt din lume la Premiile Mondiale de Whisky, învingând în competiție rivalii din Scoția, SUA sau Japonia, scrie Business Insider. Sullivan’s Cove a câștigat în 2013 și 2014 și competiția regională australiană pentru cel mai bun whisky. Dacă anul trecut o sticlă de Sullivan’s Cove costa 100 de dolari, în prezent este evaluată la peste 1.000 de dolari. Premiul este un [...]
Vanzarile de vin cresc in perioada Sarbatorii Craciunilui si a Anului Nou, in medie, cu 30-40%, comparativ cu o luna normala, producatorii mici inregistrand, insa cresteri de 100% in aceste zile, a declarat pentru Agerpres Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). “In general, in aceasta perioada a Sarbatorilor se inregistreaza o crestere a vanzarilor de vin, si in special de vin rosu, in medie, cu 30-40% comparativ cu o luna normala, insa [...]
Dovedind încă o dată că se află în avangarda Industriei de procesare a cărnii din România, domnul Sorin Minea și compania sa, Angst, își dinamizează vânzările prin intermediul magazinului virtual e.angst.ro.   Dar, ce este e.angst.ro?  Este un magazin Angst virtual. Nu este o casa de comenzi sau un supermarket online. Produsele din carne comandate online, pe acest site, ajung la consumatori direct d [...]
Grupul italian de panificație Colussi a ajuns să dețină 90% din acțiunile Pangram Reșița, producătorul pastelor Monte Banato, după ce au preluat 30% din acțiunile companiei în urma unei tranzacții cu omul de afaceri român Ioan Popa, fondatorul acestui business.   Mișcarea italienilor vine la nouă ani de la intrarea în acționariatul producătorului de paste prin preluarea unei participații de 60%. „Am 20 de ani de când fac paste și oamenii se mai schimbă. Acum [...]
O familie din comuna Posești, județul Prahova a investit în 2010 o mică avere pentru a reînvia renumitele livezi Zeletin. Sucul obținut din merele ionatane este acum la mare căutare și a ajuns să fie comercializat nu doar în magazinele bio din județ, dar și într-un mall din București.   Au început în 1992 cu mezeluri și prelucrarea cărnii, dar, din 2010, familia Bocănescu și firma Domidene Com SRL au deci [...]
Creșterea conținutului de acizi grași omega-3 (n-3) în profilul acizilor grași din produsele de origine animală consumate de om este considerată, în prezent, o modalitate de promovare a sănătății și reducere a riscului de îmbolnăvire. Pentru a obține un profil îmbunătățit al acizilor grași în lapte și carne, este necesar ca animalele să fie hrănite cu furaje cu conținut ridicat de acizi n-3, obținute cu adaos de semințe de floarea-soarelui, in sau [...]
Can-Pack România, singura fabrică din Capitală în care se produc ambalaje pentru bere și suc, a finalizat anul trecut cu afaceri de peste 315 mil. lei (71 de milioane de euro), după ce a vândut  850 de milioane de doze metalice, potrivit zf.ro „Am încheiat 2014 cu circa 10% peste ce ne-am propus la cifra de afaceri și volume. Probabil că și profitul va fi cam în aceeași zonă de creștere”, a declarat  Cristian Cornea, directorul general al [...]
Topul vizibilitatii brandurilor de Whisky si Vodka in online, in functie de expresiile folosite de utilizatori pe toate canalele analizate, este condus in luna februarie de Jack Daniel's Tennessee Whiskey Romania, Jagermeister si Ballantine’s. Topul celor mai importante pagini ale brandurilor de Whisky si Vodka in functie de numarul de "people talking about this", calculat de Facebook, si in functie de numarul total al activitatilor fanilor de pe pagina, calculat de fbMonitor, [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN