Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Guvernul a dat acum câteva luni o ordonanță de urgență, prin care a încercat să diminueze pe cât posibil, evaziunea la legume și fructe. Cu toate acestea, evaziunea fiscală din domeniu a rămas la fel de ridicată, motiv pentru care, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, ia în calcul o eventuală reducere a TVA la aceste produse. Din datele furnizate de Organizația Mondială a Sănătății reiese că, în continuare, consumul de fructe și legume la nivel european se află sub cantitatea recomandată de 400 de grame de persoană pe zi.


Atestatul de producător, un moft!


Potrivit acestei ordonanțe, motivul este acela de a modifica și armoniza dispozițiile legale existente, prin asigurarea cadrului organizatoric care să creeze facilități producătorilor agricoli pentru vânzarea direct către consumatori a produselor alimentare, în special a legumelor și fructelor proaspete.


Prin această  ordonanță de urgență, se stipulează că producătorii agricoli persoane fizice, individual sau prin asociații, sunt obligați să aibă un atestat de producător - document de atestare profesională a producătorului agricol persoană fizică, care desfășoară activitate economică în sectorul agricol, valabil pentru titularul acestuia și rudele de gradul I; un  carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol – document utilizat de persoana fizică care deține atestat de producător, pentru exercitarea actului de comerț cu ridicata sau cu amănuntul, a produselor agricole obținute în ferma/gospodăria proprie.


Potrivit actului normativ, atestatul de producător se eliberează la cerere producătorilor agricoli persoane fizice, care optează pentru desfășurarea unei activități economice în sectorul agricol.


Piața de legume-fructe este unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei mondiale. În Uniunea Europeană,  segmentul fructelor și al legumelor este evaluat la 50 de miliarde de euro, cu o producție de 80 de milioane de tone, ceea ce reprezintă doar 18% din producția agricolă a UE. Deși alimentația ecologică este promovată intens, datele furnizate de Organizația Mondială a Sănătății arată că în continuare, consumul de fructe și legume de la nivel european se află sub cantitatea recomandată de 400 de grame de persoană pe zi. Nici în România lucrurile nu stau mai bine.


Una dintre afacerile negre


Producția scăzută, evaziunea fiscală și lipsa unor norme au transformat în ultimii ani piața de legume-fructe într-o veritabilă afacere neagră a economiei românești. Lipsa reglementărilor a determinat practicarea unor prețuri mari care descurajează consumul, iar producătorii români, descurajați de avalanșa de importuri, au renunțat să investească și să se unească în asociații, pentru a crea o piață competentă, la standard europene.


Deși acest sector se remarcă prin forță de muncă relativ ieftină, costuri de procesare a materiei prime reduse și un potențial ridicat pentru practicarea agriculturii ecologice, lipsa programelor de promovare a legumelor și fructelor în țări terțe și pe piața internă, precum și gradul redus de competitivitate a produselor împiedică dezvoltarea acestei piețe. Situația este, însă, și mai delicată în privința legumelor și fructelor bio, ale căror costuri ridicate determină prețuri pe măsură.


Cu toate că oferta de produse este diversificată, valoarea adăugată a produselor este mică, mai ales din cauza lipsei mijloacelor tehnice de sortare, ambalare, etichetare, păstrare și transport a producției către piață, precum și a lipsei unui sistem de planificare a producției și de articulare a acesteia în funcție de cerințele pieței.


Politica acestui sector trebuie să răspundă exigențelor pieței prin reducerea fluctuațiilor de preț și a dezechilibrului dintre cerere și ofertă și să încurajeze consumul de fructe și legume, asigurând în același timp competitivitatea produselor.


România produce 1.300.000 tone de fructe anual


În ciuda faptului că România are un potențial agricol foarte mare, fiind a cincea mare piață din Uniunea Europeană din punct de vedere al suprafeței arabile, agricultura românească se caracterizează printr-o productivitate redusă, lucru care se reflect automat și printr-o producție relativ scăzută de legume și fructe. În perioada 2009-2013, România a produs în medie 3.700.000 de tone de legume și aproximativ 1.300.000 de tone de fructe anual.


Anul trecut, România a produs 3.472.200 tone de legume și 1.279.300 de tone de fructe. Potrivit datelor centralizate de Ministerul Agriculturii, România a importat în perioada ianuarie-decembrie 2013 aproximativ 900.000 de tone de legume și fructe, în valoare totală de 460.262 de euro și a exportat aproximativ 140.000 de tone de legume și fructe.


Țara noastră a importat anul trecut 409.718 de tone de legume și 489.271 de tone de fructe. Potrivit datelor, 84,32% (345.469 tone) din cantitatea de legume importate și 78,53% din cantitatea de fructe (384.229 tone) au provenit din Uniunea Europeană. Legumele importate din țările terțe au reprezentat doar 15,68% (64.248 tone) din totalul importat, iar fructele 21,47% (105.041 tone).


În privința exporturilor, numărul cantităților este semnificativ mai mic, în 2013 România exportând doar 85.146 de tone de legume și 54.830 de tone de fructe. Potrivit datelor, 95,73% din totalul de legume (81.510 tone) au fost exportate în țările din UE, iar 4,27% din țările terțe (3.636 tone). Aceeași situație este valabilă și pentru fructe, 87,68% fiind exportate în UE (48.077 de tone) și doar 12,32% (6.752 de tone) în țările terțe.


Consumul scăzut este o altă problemă care afectează piața de legume și fructe din România. Organizația ONU pentru Agricultură și Alimentație semnala în 2010 că în România, furnizarea de fructe și legume destinate consumului se situa sub 80 kg /persoană /an, adică sub 220 g / persoană/ zi, fiind la cel mai redus nivel din Europa. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii, în perioada 2009-2012, consumul mediu anual de legume pe cap de locuitor a fost de 182 de kg, iar cel de fructe de doar 69 de kilograme pe an.


PNDR 2014 - 2020 alocă 200 de milioane de euro pentru producția eco


„În viitorul program PNDR 2014-2020, avem alocată o sumă consistentă de 200 de milioane de euro pentru agricultura ecologică. Poate nu este suficientă, dar căutam în continuare soluții ca să susținem acest sector, care, în ultima perioadă, a adus plus valoare în economia României. Dacă ne uităm pe balanța comercială, care este pe plus în 2013, inclusiv în luna ianuarie 2014, o parte din acest plus vine și din sectorul agriculturii ecologice. Ne dorim ca și în viitor să se întâmple astfel de lucruri cu același succes”, a spus Daniel Botănoiu, într-un interviu acordat Agerpres.

Noile reglementări vin în susținerea producătorilor bio, pentru că rezultatele din agricultura ecologică să se mențină cât se poate de ridicate. „Trebuie să acordăm o atenție deosebită acestui bun de preț pe care îl avem, terenurile agricole, motiv pentru care credem că agricultura ecologică, care ocupă în prezent un procent de 8%, nu se va opri aici. De la un nivel de 3.000 de hectare, a ajuns la 288.000 hectare în 2012 și considerăm că este un domeniu dinamic care permite o dezvoltare echilibrată. Acesta s-a dezvoltat și datorită unei piețe funcționale la nivel european, chiar dacă este un produs de nișă. Eu nu cred că, la nivel național, produsele eco sunt scumpe, ele au un preț rezonabil care reflectă cu adevărat munca celor care sunt în sector”, a explicat secretarul de stat în MADR.


Daniel Botănoiu a declarat că produsele românești sunt mult mai sănătoase  decât cele din alte state UE. Acest lucru se datorează și faptului că, în agricultura din România, se folosesc de 10 ori mai puține chimicale. De asemenea, acesta a declarat că speră ca TVA să se reducă și în cazul altor categorii de alimente, așa cum s-a procedat și în cazul pâinii. „Sunt foarte hotărât ca, dacă nu putem mai repede, de la 1 ianuarie să aplicăm această reducere la legume, fructe, produse bio.


Legumele și fructele reprezintă un domeniu extrem de sensibil la evaziune fiscală. La legume și fructe este o mare evaziune fiscală și este o concurență neloială producătorilor autohtoni”, a declarat Victor Ponta, menționând totuși că această măsură s-ar putea lua doar după ce se vor analiza efectele reducerii TVA la pâine.

Alte articole recomandate:

Red Bull, un brand lansat în urmă cu aproximativ 28 de ani, a ajuns să valoreze peste 11 miliarde de dolari, cu plus 5% față de anul precedent, și se situează pe locul trei în topul celor mai valoroase branduri de băuturi răcoritoare din lume, în fața unor nume precum Pepsi, Fanta sau Sprite, cu o istorie mult mai îndelungată, arată studiul Brand Z realizat de compania de cercetare de piață Millward Brown. Red Bull a fost fondat de Dietrich Mateschitz la mijlocul anilor [...]
Producătorul de carne de pui, ouă pentru consum, pâine și produse de patiserie Oncos Cluj, aflat în insolvență, are în vedere păstrarea locurilor de muncă, a structurii centrelor de producție, distribuție și de vânzare și achitarea într-o perioadă de trei ani a datoriilor acumulate. Restructurarea afacerilor Oncos se face la cererea companiei, administratorul judiciar fiind un consorțiu de practicieni în insolvență format din CITR și BDO Restructuring SPRL, [...]
  Reducerea numărului de certificate verzi pentru producătorii de energie din surse fotovoltaice este ilegală, iar statul "a mers prea departe cu măsuri abuzive" împotriva industriei verzi, care vor costa statul "miliarde de euro", potrivit Asociației Române a Industriei Fotovoltaice (ARIF). "Încă din 29 martie, când Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat raportul de monitorizare a supracompensării prin intermediul cărui [...]
„Prea bun, prea ca la tara” (sloganul brandului Covalact) si „Prietenii stiu de ce”(sloganul Bergenbier) si „Viitorul suna bine” (Vodafone) sunt sloganurile utilizate cel mai des in social media in conversatiile cotidiene ale utilizatorilor de internet in ultimele 3 luni, potrivit topului realizat de ZURF – instrument detinut de compania de research Exact Cercetare & Consultanta, informeaza Magazin Progresiv. ZURF monitorizeaza conversatiile [...]
Timișoreana a fost brandul cu cele mai mari volume de bere vândute pe piața locală în 2014, arată datele companiei de cercetare de piață Canadean, poziție pe care a ocupat-o atât în 2013, cât și în 2012. Timișoreana, brand din segmentul mediu de preț, aflată în por­tofoliul Ursus Breweries, este secondată de Bucegi (Heineken), iar pe locul trei se află Ciucaș (Ursus).   Cumulat, primele 10 branduri de bere de pe piața locală au avut în [...]
Producătorii agricoli sunt nemulțumiți de noul proiect de lege, recent avizat de guvern, privind liberalizarea vânzării terenurilor după 1 ianuarie 2014. Președintele Ligii Asociației Producătorilor Agricoli din România, Laurențiu Baciu, susține că este vorba despre o lege antiromânească, pentru că îngreunează vânzarea pământului către fermierii români și îi favorizează pe străini. La conferința intitulată "Iarna fierbinte a agricultu [...]
Producția de miere s-a redus la jumătate în acest an, din cauza secetei înregistrate în vestul țării și a ploilor excesive din sud, iar prețul mierii a urcat deja cu 10-15 procente, a declarat pentru AGERPRES președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea. "Anul acesta am obținut la nivel național doar 50-60% din producția anuală de miere, iar prețul a crescut deja cu 10-15 procente pe [...]
Bureau Veritas, liderul mondial in servicii de certificare, continua parteneriatul de succes cu Vel Pitar, cea mai mare companie de panificatie din Romania. Certificarea IFS pentru  fabricile Vel Pitar din Brasov si Cluj-Napoca, obtinuta in urma auditului Bureau Veritas, este o dovada clara a angajamentului fata de setul de cerinte necesare pentru a indeplini standardele de siguranta alimentara si a dorintei de imbunatatire continua pentru satisfactia clientului final. Redam mai jos [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi