Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fructele contabilizează 17% din valoarea producției agricole a UE, fiind culturi de înaltă valoare comercială, cu o mare diversitate de specii, cultivate pe zone de producție relativ mici. Astfel, culturile permanente (inclusiv vița-de-vie și măslinele) ocupă până la 5% din suprafața cultivată a UE, în timp ce fructele și legumele cultivate anual reprezintă 3% din suprafața arabilă a UE, repartizate în aproximativ 1,4 milioane de exploatații agricole. Valoarea totală a producției de fructe și legume este estimată la mai mult de 50 de miliarde de EUR, iar întregul lanț de producție și comercializare al fructelor și legumelor are o cifră de afaceri estimată la peste 120 de miliarde de EUR, dând de lucru la aproximativ 550.000 de salariați.


 


Merele, pe primul loc


 


Principalele fructe cultivate în UE-27 sunt merele, portocalele, piersicile și nectarinele, mandarinele și clementinele, perele, strugurii de masă, prunele, lămâile, căpșunile, kiwi, caisele și cireșele. Producția totală a acestor fructe se ridică la 34 de milioane de tone anual, obținute pe o suprafață de 2,2 milioane de hectare. În plus, 23 de milioane de tone de struguri sunt cultivate pentru vin pe o suprafață de peste 3,5 milioane de ha, și 11 milioane de tone de măsline sunt recoltate pentru consum și obținerea de ulei de pe o suprafață de peste 4,8 milioane de ha, în condițiile în care pentru producția principalelor culturi arabile (grâu, orz, porumb și rapiță) sunt utilizate 54 de milioane de hectare.


 


O mare parte a producției de fructe a UE este consumată local, în țara în care au fost produse, consumul respectiv fiind însă completat cu fructe și legume provenind din alte state membre. Astfel, anual, circa 26 de milioane de tone, dintr-o producție totală de aproximativ 79 de milioane tone de fructe și legume sunt tranzacționate între statele membre. UE importă, de asemenea, mai mult de 11,1 milioane de tone de astfel de produse proaspete, în valoare de 8,8 miliarde de euro (2010), din țări terțe.


 


Bananele reprezintă cea mai importantă categorie de fructe importate, urmate de ananas, portocale și mere. Exporturile se ridică la 4,4 milioane de tone, în valoare de 3 miliarde de euro (2010). Principalele categorii de fructe exportate includ merele și citricele.


 


Italia și Spania cei mai mari producători


 


Olanda, Italia, Polonia și Franța sunt cei mai mari exportatori de fructe din UE, în timp ce Franța, Olanda, Italia și Germania sunt cei mai mari importatori. În mod evident, locul de top ocupat de Olanda în acest clasament nu se datorează statutului de țară producătoare de fructe, ci aceluia de țară de tranzit pentru comerțul cu fructe.


 


Citricele sunt cultivate în principal în statele din sud, în timp ce merele, perele, fructe cu sâmburi și căpșunile sunt cultivate, în special, în statele nordice. Italia și Spania au cea mai mare producție de fructe, cele două țări realizând împreună 52% din producția top douăsprezece fructe cultivate în UE. Cea mai mare parte a producției de fructe este concentrată în câteva state membre.


 


De exemplu, aproximativ 57% din producția de mere a UE-27 a fost realizată în Polonia, Italia și Franța, în timp ce 86% din producția de portocale a UE-27 s-a concentrat în Spania și Italia. Producția de căpșuni și cireșe este distribuită mai echitabil între statele membre.


 


Scad suprafețele, crește productivitatea


 


Producția de fructe a UE-27 a fost stabilă în ultimii ani, cele mai multe tipuri de fructe arătând doar scăderi mici de producție în intervalul 2004-2009. Excepțiile sunt lămâile (coapte și verzi), care au demonstrat o scădere clară și portocalele, care au arătat o ușoară creștere. Pentru principalele specii de fructe, cu excepția portocalelor s-au înregistrat scăderi mici ale suprafețelor livezilor pe rod. Astfel, suprafața totală a terenurilor cultivate/plantate cu fructe a UE-27 s-a redus cu 5%, în intervalul 2004-2009.


 


Scăderea suprafețelor plantate cu fructe în UE-27 a fost însă parțial contracarată printr-o creștere a productivității în ultimii ani, prin folosirea sistemelor moderne de producție care includ soiuri ameliorate, sisteme de plantare mai bune și extinderea sezonului de cultivare.


 


Totuși, este de remarcat că o parte a diminuării suprafețelor destinate producției de fructe a avut drept cauză scăderea rentabilității exploatațiilor, fapt care a condus la închiderea unora din fermele afectate. Exploatațiile agricole producătoare de fructe din UE-27 sunt în general de dimensiuni mici, cu suprafețe cuprinse în intervalul 0,2-8,9 ha, dimensiunea medie variind de la țară la țară. 


 


La nivelul UE-27  există 42.507 de întreprinderi angro de comercializare a fructelor și legumelor ce angajează 375.000 de persoane și generează o cifră de afaceri de 113 miliarde EUR. Mărimea medie a acestor angrosiști ​​variază de la patru persoane în Bulgaria la 21 în Lituania.


 


Tipologii de retail


 


Tipologia comercianților cu amănuntul este foarte diversă, cuprinzând comercianți ce vând direct de la ”poarta fermei”, piețe, băcănii și supermarket-uri sau magazine specializate ori non- specializate (de exemplu, supermarket-urile). Acesta din urmă, mulțumită dimensiunile lor mari dețin o putere considerabilă în negocierea prețurilor cu furnizori și angrosiști​​. Tipul cel mai răspândit de retailer variază de la o țară la alta; totuși comercianți nespecializați (în speță supermarket-urile) dețin o mare parte din piața produselor proaspete în multe țări. De exemplu, în Marea Britanie supermarket-urile contabilizează aproximativ 80% din piața fructelor proaspete.


 


Numărul comercianților cu amănuntul specializați în vânzarea de fructe și legume este de 76.696 la nivelul UE-27, angajând 170.000 de persoane și generând o cifră de afaceri de 12,5 miliarde EUR. Dimensiunea medie a unui astfel de comerciant variază de la o persoană în Finlanda, la șase persoane în Olanda.


 


Sectorul de prelucrare a fructelor și legumelor cuprinde 10.200 companii care angajează 283.000 de oameni și generează o cifră de afaceri de 53,2 miliarde EUR. Numărul mediu de persoane angajate într-o întreprindere de prelucrare de fructe și legume variază de la aproximativ patru persoane în Lituania la 90 în Marea Britanie.


 


Consumul de fructe este în medie de 250 g/cap de locuitor/zi, pentru UE-27. Acesta a scăzut cu 6% în 2009 (an de criză), comparativ cu anul 2008 și cu 5,2% mai mic în 2009, comparativ cu consumul mediu al celor cinci ani anteriori (2004-2008).


 

Alte articole recomandate:

Vânzările brute de alimente, băuturi și tutun, din luna aprilie, au crescut cu 10,6%, iar cele în funție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate s-au majorat cu 9,3% față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Comparativ cu luna martie a acestui an, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun din luna aprilie au avut o majorare de 0,9% în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate. [...]
Indicele prețurilor produselor alimentare la nivel mondial, elaborat de Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO),a crescut cel mai mult în februarie 2014 cea mai puternică creștere lunară de la mijlocul lui 2012, din cauza majorării prețurilor tuturor categoriile de produse alimentare, cu excepția cărnii, arată datele publicate, joi, de FAO, informează Reuters. În luna februarie 2014, acest indice a atins o valoare medie de 208,1 puncte, în [...]
Seceta din Spania, care a generat o creștere a importurilor de cereale, creează probleme și pentru una dintre cele mai căutate mărfuri de export, uleiul de măsline, producția scăzând și cu 40% în următorul sezon. Prețurile pentru uleiul de măsline extravirgin au crescut cu 10% luna trecută pe Bursa de Mărfuri din Spania, ieftinire care a afectat prețurile la nivel mondial în condițiile în care țara generează aproape jumătate din producția mondială. Pentru uleiul de [...]
Creșterea prețului la cacao, care anul acesta a ajuns la un pas de un nou record, pune presiune și pe cei mai mari producători locali de ciocolată, care spun că nu vor mai putea susține „din bu­zunar“ majorarea costurilor cu ma­teria primă și sunt nevoiți să mărească pre­țurile produ­selor care ajung pe raft, informeaza ZF. Prețul la cacao este de aproape 3.200 de dolari pen­tru o tonă pe prin­cipalele piețe de tranzacționare, cu aproape 1.000 de dolari mai [...]
La finalul prezenței sale la lucrările Conferinței cu titlul ”Ducem agricultura la nivelul următor”, premierul României, domnul Victor Ponta, a avut amabilitatea de a se referi, foarte pe scurt, la problema reducerii TVA la carne, acesta declarând pentru revista Fabrica de Carne: ”Lucrurile pot fi făcute în două feluri: direct sau pe etape. Dați-mi un guvern nou, care să poată să reducă TVA-ul direct, la 5 %, așa cum doresc patronatele, [...]
Potrivit unui comunicat de presă al INS, în luna noiembrie 2013, față de luna anterioară, prețurile mărfurilor alimentare au scăzut cu 0,2%, iar prețurile mărfurilor nealimentare și tarifele serviciilor au crescut cu 0,1% fiecare, potrivit INS. Cea mai mare scădere s-a înregistrat la fructe și conserve de legume, informează România liberă. Totodată ca urmare a ieftinirii alimentelor, rata anuală a inflației s-a plasat la 1,83%, a anunțat miercuri Institutul Național de [...]
 Primele căpșuni românești, roșii și extrem de aromate, s-au copt deja în nordul țării, așa că au ajuns în piețe mai devreme cu trei săptămâni. Prețul lor este însă pe măsură. Cei nerăbdători să guste din fructele zemoase trebuie să plătească pentru un kilogram, 20 de lei. Emilian Palincaș, din Halmeu, Satu Mare, speră că va da lovitura anul acesta. A plantat căpșuni și în solarii, și în câmp, iar acum este deja la piață. "Ieri s-au cules 60 [...]
Puțini români își pot imagina masa de Crăciun fără preparate din carne de porc, dar medicii atrag atenția cu privire la cantitatea consumată. Totuși, specialiștii îi avertizează pe români cu privire la felul în care trebuie să arate carnea prospătă atunci când este cumpărată. adevarul.ro vă propune o plimbare prin goana după carnea de porc, oraș cu oraș. BACĂU: În ceea ce privește, modalitatea prin care carnea de porc ajunge pe masa de Crăciun, [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN