Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Fructele contabilizează 17% din valoarea producției agricole a UE, fiind culturi de înaltă valoare comercială, cu o mare diversitate de specii, cultivate pe zone de producție relativ mici. Astfel, culturile permanente (inclusiv vița-de-vie și măslinele) ocupă până la 5% din suprafața cultivată a UE, în timp ce fructele și legumele cultivate anual reprezintă 3% din suprafața arabilă a UE, repartizate în aproximativ 1,4 milioane de exploatații agricole. Valoarea totală a producției de fructe și legume este estimată la mai mult de 50 de miliarde de EUR, iar întregul lanț de producție și comercializare al fructelor și legumelor are o cifră de afaceri estimată la peste 120 de miliarde de EUR, dând de lucru la aproximativ 550.000 de salariați.


 


Merele, pe primul loc


 


Principalele fructe cultivate în UE-27 sunt merele, portocalele, piersicile și nectarinele, mandarinele și clementinele, perele, strugurii de masă, prunele, lămâile, căpșunile, kiwi, caisele și cireșele. Producția totală a acestor fructe se ridică la 34 de milioane de tone anual, obținute pe o suprafață de 2,2 milioane de hectare. În plus, 23 de milioane de tone de struguri sunt cultivate pentru vin pe o suprafață de peste 3,5 milioane de ha, și 11 milioane de tone de măsline sunt recoltate pentru consum și obținerea de ulei de pe o suprafață de peste 4,8 milioane de ha, în condițiile în care pentru producția principalelor culturi arabile (grâu, orz, porumb și rapiță) sunt utilizate 54 de milioane de hectare.


 


O mare parte a producției de fructe a UE este consumată local, în țara în care au fost produse, consumul respectiv fiind însă completat cu fructe și legume provenind din alte state membre. Astfel, anual, circa 26 de milioane de tone, dintr-o producție totală de aproximativ 79 de milioane tone de fructe și legume sunt tranzacționate între statele membre. UE importă, de asemenea, mai mult de 11,1 milioane de tone de astfel de produse proaspete, în valoare de 8,8 miliarde de euro (2010), din țări terțe.


 


Bananele reprezintă cea mai importantă categorie de fructe importate, urmate de ananas, portocale și mere. Exporturile se ridică la 4,4 milioane de tone, în valoare de 3 miliarde de euro (2010). Principalele categorii de fructe exportate includ merele și citricele.


 


Italia și Spania cei mai mari producători


 


Olanda, Italia, Polonia și Franța sunt cei mai mari exportatori de fructe din UE, în timp ce Franța, Olanda, Italia și Germania sunt cei mai mari importatori. În mod evident, locul de top ocupat de Olanda în acest clasament nu se datorează statutului de țară producătoare de fructe, ci aceluia de țară de tranzit pentru comerțul cu fructe.


 


Citricele sunt cultivate în principal în statele din sud, în timp ce merele, perele, fructe cu sâmburi și căpșunile sunt cultivate, în special, în statele nordice. Italia și Spania au cea mai mare producție de fructe, cele două țări realizând împreună 52% din producția top douăsprezece fructe cultivate în UE. Cea mai mare parte a producției de fructe este concentrată în câteva state membre.


 


De exemplu, aproximativ 57% din producția de mere a UE-27 a fost realizată în Polonia, Italia și Franța, în timp ce 86% din producția de portocale a UE-27 s-a concentrat în Spania și Italia. Producția de căpșuni și cireșe este distribuită mai echitabil între statele membre.


 


Scad suprafețele, crește productivitatea


 


Producția de fructe a UE-27 a fost stabilă în ultimii ani, cele mai multe tipuri de fructe arătând doar scăderi mici de producție în intervalul 2004-2009. Excepțiile sunt lămâile (coapte și verzi), care au demonstrat o scădere clară și portocalele, care au arătat o ușoară creștere. Pentru principalele specii de fructe, cu excepția portocalelor s-au înregistrat scăderi mici ale suprafețelor livezilor pe rod. Astfel, suprafața totală a terenurilor cultivate/plantate cu fructe a UE-27 s-a redus cu 5%, în intervalul 2004-2009.


 


Scăderea suprafețelor plantate cu fructe în UE-27 a fost însă parțial contracarată printr-o creștere a productivității în ultimii ani, prin folosirea sistemelor moderne de producție care includ soiuri ameliorate, sisteme de plantare mai bune și extinderea sezonului de cultivare.


 


Totuși, este de remarcat că o parte a diminuării suprafețelor destinate producției de fructe a avut drept cauză scăderea rentabilității exploatațiilor, fapt care a condus la închiderea unora din fermele afectate. Exploatațiile agricole producătoare de fructe din UE-27 sunt în general de dimensiuni mici, cu suprafețe cuprinse în intervalul 0,2-8,9 ha, dimensiunea medie variind de la țară la țară. 


 


La nivelul UE-27  există 42.507 de întreprinderi angro de comercializare a fructelor și legumelor ce angajează 375.000 de persoane și generează o cifră de afaceri de 113 miliarde EUR. Mărimea medie a acestor angrosiști ​​variază de la patru persoane în Bulgaria la 21 în Lituania.


 


Tipologii de retail


 


Tipologia comercianților cu amănuntul este foarte diversă, cuprinzând comercianți ce vând direct de la ”poarta fermei”, piețe, băcănii și supermarket-uri sau magazine specializate ori non- specializate (de exemplu, supermarket-urile). Acesta din urmă, mulțumită dimensiunile lor mari dețin o putere considerabilă în negocierea prețurilor cu furnizori și angrosiști​​. Tipul cel mai răspândit de retailer variază de la o țară la alta; totuși comercianți nespecializați (în speță supermarket-urile) dețin o mare parte din piața produselor proaspete în multe țări. De exemplu, în Marea Britanie supermarket-urile contabilizează aproximativ 80% din piața fructelor proaspete.


 


Numărul comercianților cu amănuntul specializați în vânzarea de fructe și legume este de 76.696 la nivelul UE-27, angajând 170.000 de persoane și generând o cifră de afaceri de 12,5 miliarde EUR. Dimensiunea medie a unui astfel de comerciant variază de la o persoană în Finlanda, la șase persoane în Olanda.


 


Sectorul de prelucrare a fructelor și legumelor cuprinde 10.200 companii care angajează 283.000 de oameni și generează o cifră de afaceri de 53,2 miliarde EUR. Numărul mediu de persoane angajate într-o întreprindere de prelucrare de fructe și legume variază de la aproximativ patru persoane în Lituania la 90 în Marea Britanie.


 


Consumul de fructe este în medie de 250 g/cap de locuitor/zi, pentru UE-27. Acesta a scăzut cu 6% în 2009 (an de criză), comparativ cu anul 2008 și cu 5,2% mai mic în 2009, comparativ cu consumul mediu al celor cinci ani anteriori (2004-2008).


 

Alte articole recomandate:

Seceta din Spania, care a generat o creștere a importurilor de cereale, creează probleme și pentru una dintre cele mai căutate mărfuri de export, uleiul de măsline, producția scăzând și cu 40% în următorul sezon. Prețurile pentru uleiul de măsline extravirgin au crescut cu 10% luna trecută pe Bursa de Mărfuri din Spania, ieftinire care a afectat prețurile la nivel mondial în condițiile în care țara generează aproape jumătate din producția mondială. Pentru uleiul de [...]
Cartofii s-au scumpit cu peste 10% în acest an, deși recolta a fost foarte bogată. Rata anuală a inflației a fost în noiembrie de 1,83%, în ușoară scădere de la 1,88% în luna octombrie, prețurile de consum rămânând relativ stabile comparativ cu luna precedentă, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Cele mai semnificative scumpiri la alimente s-au înregistrat în primele 11 luni ale anului la fasole boabe, cartofi și [...]
  Guvernul din Costa Rica, țară cu cele mai importante exporturi de banane din lume, a declarat recent „stare de urgență națională” din cauza problemelor pe care le are cu recoltele. Anunțul a fost făcut după ce fructele au fost atacate de mai mulți dăunători, care au distrus în proporție de 20% plantațiile de bananieri. Magda Gonzalez, directorul Serviciului Fitonanitar din cadrul Ministerului Agriculturii, a explicat că una dintre cauzele apariției paraziților [...]
Prețul principalelor 15 alimente din coșul de consum a scăzut din toamnă până în prezent cu 2%, ca urmare a luptei tot mai acerbe dintre comercianții care încearcă astfel să atragă clienți noi în magazine. Zahărul s-a ieftinit cu aproape 10%, la fel și cotletul de porc, în timp ce prețul uleiului s-a redus cu aproape nouă procente, arată indexul alimentar ZF. Astfel, „războiul prețurilor“ dintre lanțurile internaționale se vede direct l [...]
Volumul vânzărilor Tazovsky  s-a dublat în primul trimestru al acestui an comparativ cu primele trei luni din 2013, planurile deținătorului brandului de vodcă, PPD România, fiind menținerea creșterii vânzărilor în acest an, prin sporirea notorietății și prezenței brandului de vodcă în piață. “Pentru că este un brand important pentru portofoliul nostru, avem planuri ambițioase pentru 2014. Ne concentrăm mult pentru a aduce în atenți [...]
Creșterea prețurilor la alunele importate din Turcia, scumpire cauzată de recolta slabă de anul acesta, ar putea afecta industria ciocolatei din Europa, dat fiind că Turcia asigură necesarul de alune pentru marile fabrici de ciocolată. În martie, vremea a fost nefavorabilă în cele patru provincii de pe suprafața cărora se recoltează cea mai mare parte a producției de alune din Turcia: Giresun, Trabzon, Rize și Ordu. Astfel, grindina și înghețul au dus la distrugerea unei părți [...]
Brandul de batoane de ciocolată Rom produse la București de Kandia Dulce a fost anul trecut cel mai vândut ca număr de bucăți din acest segment, depășind brandul american Snickers, numărul unu mondial cu vânzări de peste 3 miliarde de dolari la nivel global, arată o analiză a ZF pe baza datelor din piață.  Rom a terminat anul trecut cu vânzări în volum de peste 30 de milioane de bucăți, cu o valoare estimată de ZF la peste 6-7 mil. euro, comparativ cu liderul la [...]
 Scumpirea lamailor si a fasolei a facut ca rata inflatiei pentru luna august sa fie cotata la 1,2%(IPC), respectiv 1,3% pe masuratoarea indicelui armonizat al preturilor de consum, mai important decat IPC intrucat criteriul de convergenta nominala privind inflatia ce trebuie indeplinit pentru intrarea in zona euro este exprimat in termeni de IAPC, iar Banca Centrala Europeana defineste stabilitatea preturilor tot in termeni de IAPC. IAPC masoara preturile care fac obiectul comertului cu [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN