Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

Pe fondul scăderii generale a pieței leasingului de aproape patru ori, în intervalul 2007-2013 (se au în vedere inclusiv limitele intervalului), leasingul operațional a cunoscut o evoluție ascendentă continuă pe întreaga perioadă de timp arătată, înregistrându-se o creștere de aproape 4,5 ori a segmentului (de la 9.600 de autovehicule înmatriculate în acest sistem, în 2007, la 43.000 în 2013).


 


Evoluție pozitivă pe timp de criză


 


Evoluția pozitivă a leasingului operațional în toată perioada de criză, dar și ulterior acesteia, este de altfel ușor de explicat, în condițiile în care leasingul operațional permite eficientizarea costurilor companiei printr-o mai mare flexibilitate a utilizării fondurilor pe care compania le are la dispoziție. Astfel, în condițiile de criză, în care firmele se confruntă de multe ori cu reducerea cererii, leasingul operațional permite o mai rapidă adaptare a capacității de producție a companiei, rezultând economii importante pentru finanțele firmei.


 


În general, leasingul este o metodă utilizată de companii în momentul în care au nevoie de un anumit utilaj sau echipament și nu dispun sau nu doresc să-și mobilizeze un volum semnificativ de fonduri pentru achiziție, existând, pentru acestea două opțiuni: leasingul operațional și leasingul financiar.


 


Leasingul operațional este de preferat atunci când firma dorește să-și asigure folosința anumitor echipamente și utilaje ori mijloace de transport pe perioade de până la trei ani, în vreme ce leasingul financiar este preferat de cei care doresc să-și mărească parcul auto ori capacitatea de producție cu echipamente care vor fi utilizate pe perioade mai lungi de timp.  Un client care este mai degrabă interesat de o utilizare eficientă a mașinii/echipamentului, precum și de o schimbare rapidă a acesteia cu una nouă la final de contract, va alege leasingul operațional.


 


De asemenea, potrivit reprezentanților companiilor de leasing operațional, cei mai mulți dintre cei care apelează la acest tip de finanțare sunt multinaționale și companii mari ce au nevoie de lărgirea parcului auto de care dispun și care aleg ca instituția financiară nebancară cu care încheie contractul de leasing să se ocupe și de managementul flotei auto. De obicei, tarifele practicate pe piața românească pentru managementul flotei variază între 50 și 600 euro/an (4,5 - 50 de euro pe lună) pentru fiecare mașină, în funcție de serviciile incluse în abonament, dar și în funcție de mărimea flotei ca trebuie administrată.


 


Leasingul operațional, remediu la fluctuațiile pe termen scurt


 


Cei care aleg leasingul operațional au în vedere faptul că, în cazul acestuia, firma poate renunța rapid la bunurile care nu îi mai sunt necesare și nu se mai încarcă în bilanțul contabil cu valoarea  acestora, compania evitând astfel blocarea unor resurse financiare importante în utilajele care nu mai produc.


 


Leasingul operațional este recomandat companiilor care au nevoie de un număr mare de echipamente ce produc bunuri ce sunt sensibile la fluctuațiile pe termen scurt ale pieței, pentru că elimină o mare parte din riscurile și nesiguranța gestionării acestora.


Leasingul operațional oferă oportunitatea externalizării serviciilor de mentenanță și a gestionării costurilor legate de administrarea parcului auto, compania de leasing ocupându-se de toate responsabilitățile aferente autovehiculului dat în folosință, respectiv plata taxelor și a asigurărilor, reparațiile, întreținerea, schimbarea anvelopelor etc.


 


Managerii firmelor care aleg leasingul operațional au posibilitatea să se concentreze mai mult pe obiectul principal de activitate al firmei, să cunoască cu exactitate cash-flow-ul și să controleze performanța financiară a companiei. Ei se confruntă cu un volumul mai mic de acte, beneficiind și de încărcarea mult diminuată a departamentelor de contabilitate. Leasingul operațional nu intră în calculul gradului de îndatorare al firmei, fapt care permite companiei să poată obține în condiții mai avantajoase finanțări din partea terților. Totodată, la finalul contractului, utilizatorul poate alege sau nu să-l prelungească. Avansul nu este obligatoriu în cazul leasingului operațional, iar stabilirea  valorii acestuia, precum și a perioadei de finanțare se poate face cu mai multă flexibilitate, comparativ cu leasingul financiar. 


 


Dezavantaje


 


Printre dezavantajele leasingului operațional putem enumera faptul că la finele contractului de leasing, utilizatorul este obligat să înapoieze bunul precum și faptul că rata lunară este în general mai mare decât în cazul leasingului financiar, având în vedere că avansul nu este obligatoriu.


În cazul leasingului operațional este solicitată de obicei o garanție de bună execuție (media pieței este de 20% din prețul vehiculului) pe care locatarul o plătește locatorului înainte de livrare și care se returnează la finele contractului de leasing operațional.


 


Această garanție nu este deductibilă pentru locatar și nu produce niciun fel de venit acestuia (precum dobânda pentru un depozit). Garanția nu are nici un impact asupra ratei de leasing în sensul reducerii acesteia similar avansului de la credit ori de la leasingul financiar.


 


Cei care optează pentru leasingul financiar au în vedere ca avantaje faptul că utilizatorul devine proprietarul bunului la sfârșitul perioadei de contractare, precum și faptul că rata lunară este mai mică decât în cazul leasingului operațional, având în vedere și faptul că leasingul financiar presupune plata obligatorie a unui avans și a unei valori reziduale (leasingul financiar se poate însă prelungi, la cererea utilizatorului, astfel încât și valoarea reziduală să poată fi plătită în rate). Ca dezavantaje ale leasingului financiar, pot fi enumerate avansul obligatoriu și faptul că cheltuielile legate de întreținerea bunului cad în sarcina utilizatorului.


 


Tratament fiscal diferit


 


Din punctul de vedere al tratamentului fiscal în cazul leasing-ului operațional, contractul se încheie între locator și locatar, care transferă locatarului riscurile și beneficiile dreptului de proprietate, mai puțin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduală; acest risc apare atunci când opțiunea de cumpărare nu este exercitată la începutul contractului sau când contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirării contractului.


 


În cazul leasingului financiar, utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, în timp ce în cazul leasingului operațional, locatorul are această calitate.


 


Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de către utilizator, în cazul leasingului financiar, și de către locator, în cazul leasingului operațional, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24 Cod fiscal. În cazul leasingului financiar, utilizatorul deduce dobânda, iar în cazul leasingului operațional, locatarul deduce chiria (rata de leasing).


 


Leasing financiar, leasing operațional – definiții


 


Pentru ca un contract de leasing să fie considerat leasing financiar este necesar ca respectivul contract să îndeplinească cel puțin una dintre următoarele condiții: 1) riscurile și beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte; 2) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului către utilizator la momentul expirării contractului; 3) utilizatorul are opțiunea de a cumpăra bunul la momentul expirării contractului, iar valoarea reziduală exprimată în procente este mai mică sau egală cu diferența dintre durata normală de funcționare maximă și durata contractului de leasing, raportată la durata normală de funcționare maximă, exprimată în procente; 4) perioada de leasing depășește 80% din durata normală de funcționare maximă a bunului care face obiectul leasingului, în înțelesul acestei definiții, perioada de leasing include orice perioadă pentru care contractul de leasing poate fi prelungit; 5) valoarea totală a ratelor de leasing, mai puțin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egală cu valoarea de intrare a bunului.

Alte articole recomandate:

Societățile din sectorul alimentar și beneficiarii de subvenții se numără printre cei care în 2014 vor avea dificultăți financiare, anunță Casa de Insolvență Transilvania. "În sectorul alimentar companiile producătoare sunt prinse ca într-o menghină între furnizorii de cereale și marii retaileri (key accounts), fiind veriga slabă în ambele relații. Pe partea de achiziții, în condițiile unor volatilități mari la prețul meteriilor prime (cereale, carn [...]
Finanțarea afacerilor, inclusiv a celor din industria alimentară din România, reprezintă cea mai mare provocare a momentului. Specific, majoritatea programelor viabile de accesare a fondurilor structurale sunt cele efectuate prin PNDR, concepute, deocamdată, conform actualei Politici Agrare Comune căreia îi expiră valabilitatea în acest an. Conform sumelor alocate României, investitorii din industria alimentară românească mai au, totuși, câteva programe pe [...]
Horia Stoian:   Din cauza desfășurării neprofesioniste a „primei etape” a programului de selecție pentru acordarea ajutoarelor De minimis, aceia care vor avea de pierdut cel mai mult vor fi micii producători din sectorul alimentar și, implicit, economia locală și națională.   Transfer de... putere. După scandalul în care Ministerul Finanțelor Publice a fost acuzat de nereguli care aduc a direcționare voită a fondurilor, la concursul de pe urma căruia [...]
Bugetul total alocat pentru programul privind distribuirea fructelor în școlile din România este de 64,6 milioane de lei, din care 31,6 milioane de lei sunt alocate de Uniunea Europeană, iar diferența de 33 de milioane de lei reprezintă co-finanțarea asigurată de statul român, se arată într-un comunicat remis de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Guvernul României a adoptat, în ședința din 10 septembrie 2014, Hotărârea [...]
Alimentele care sunt donate prin băncile de alimente nu ar trebui impozitate așa cum sunt cele vândute, a declarat, recent,  directorul general al FAO, Jose Graziano da Silva.       'FAO lucrează prin mai multe politici pentru a reduce irosirea de alimente. Să facem această distincție între pierderea de alimente și irosirea de alimente. Pierdere este atunci când se face în urma unui transport prost, a unei depozitări inadecvate și se [...]
Ministrul polonez al agriculturii Marek Sawicki a cerut Comisiei Europene compensații pentru țara sa după ce Rusia a decis să interzică importurile de fructe și legume poloneze, decizie considerată de Varșovia ca reacție la sancțiunile occidentale contra Moscovei, scrie The Warsaw Voice. Răspunsul Rusiei ar putea aduce Poloniei pierderi de 500 de milioane de euro, a calculat ministerul. Presa poloneză a indicat că Rusia ar putea pregăti și interdicții privind importurile de carne de pui ș [...]
  Fondul de Garantare a Creditului Rural a fost înființat în anul 1994, dar putem spune că implicarea puternică în agicultură și mediul rural a început după anul 2003, perioadă de referință pentru creșterea substanțială a finanțărilor acordate beneficiarilor din mediul rural, atât din bugetul național, cât și din fonduri europene. Misiunea Fondului constă în : Sprijinirea absorbției fonduril [...]
Proiectele de promovare a produselor agroalimentare în tările aflate sub asistentă financiară internatională sau care au un acord cu FMI si UE ar putea dispune de fonduri mai mari, dup ce Romania a solicitat  cresterea cofinantării UE, la aceste programe. De asemenea, tara noastra a insistat pentru mentinerea cotei de finantare a agentilor economici participanti la program la nivelul actual de 20%, a declarat luni, la Bruxelles, ministrul român agriculturii, Daniel Constantin, [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN