Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În primele 9 luni din 2013, țara noastră a importat lapte și smântână în valoare de peste 63 de milioane de euro, în creștere cu aproape 20% față de aceeași perioadă a anului anterior - potrivit datelor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. De ce importăm lapte și care sunt previziunile pentru acest an, aflăm de la președintele Asociației Patronale Române pentru Industria Laptelui, Dorin Cojocaru, dintr-un interviu acordat RRA: “ Cererea e mai mare decât oferta și, în al doilea rând, piața este făcută și de prețuri. Dacă oferta din afara țării este la prețuri mai mici, automat consumatorul român își ia produsele care și le permite”.



Reporter RRA: Dar de ce sunt prețurile mai mici la produsele din lapte din import decât la produsele de pe piața noastră internă?



Dorin Cojocaru: În legătură cu produsul finit avem trei factori care influențează prețul. Costul de producție mai mic, deci fermierii din Occident își vând laptele la un preț rezonabil către procesatorii lor, iar procesatorii își permit costuri mai mici, automat, vor avea un preț de piață mai mic. Dar trebuie să completăm cu faptul că aceste fabrici din Occident, atât ferme, cât și procesatorii, și-au amortizat investițiile comparativ cu fermierii și procesatorii români, care au beneficiat de investiții în urma fondurilor europene sau a creditelor de la bănci, și aceste sume și aceste credite încă nu au fost amortizate, ele sunt prinse în costul de producție.


Pe de altă parte, fermierii români nu au avut decât cinci ani subvenții, pe când fermele din Occident au avut cel puțin 20 de ani, 30 de ani subvenții, au avut timp să-și consolideze afacerile, iar încă un factor ar fi acapararea pieței românești de către diverși procesatori sau distribuitori din afară, intervin pe piața românească cu prețuri de dumping, pentru a acapara piața, gândindu-se că în 2015, când cotele de lapte se vor desființa, să aibă o anumită cotă de piață, un market-share.



Reporter RRA: Așadar, micii fermieri au în continuare costuri pe care trebuie să le amortizeze, în condițiile în care, începând de la 1 ianuarie, vor trebui să respecte norme minime de igienă odată cu expirarea perioadei de tranziție aprobată României pentru alinierea la cerințele comunitare. Vor influența aceste norme costul laptelui?



Dorin Cojocaru: Nu văd o scumpire a materiilor prime, pentru că aceia care vindeau lapte neigienic sau procesatorii care nu îndeplineau condiții de igienă nu mai pot vinde pe piață, e un beneficiu adus consumatorului și nu un deserviciu. Pot să spun că vor fi afectați de închiderea acestei derogări, pentru că noi din 2007 trebuia să aplicăm aceste reglementări, nu mai mult de 15.000 de gospodării ale populației, piața mare fiscalizată nu va fi influențată de această derogare.



Reporter RRA: Importăm, credeți că vom reuși să și exportăm, să pătrundem pe piața europeană?



Dorin Cojocaru: Importul masiv se face pe distribuitorii mari și produse marcă proprie pe hipermarketuri. Referitor la exporturi, noi am început să intrăm pe piețele europene, Spania, Belgia, Austria, chiar avem producători din România care vând în hipermarketuri din Germania, iaurturi, de exemplu, sau se vând pentru comunitățile românești din afara României, precum și în Orientul Mijlociu, Cipru, Grecia, foarte multe produse maturate. Și de ce fac această conexiune acum? Pentru că dacă va mai exista lapte neconform și după 1 ianuarie 2014, acesta va fi monitorizat de către Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și orientat către procesare o perioadă lungă de maturare, cum sunt acele brânzeturi destul de scumpe și noi exportăm aceste specialități în Orientul Mijlociu și în țările limitrofe, Grecia, Cipru, Turcia.



Reporter: În concluzie, avem șanse să bem mai mult lapte românesc și să exportăm mai multe produse lactate de calitate?



Dorin Cojocaru: În funcție de cum vor merge puterea de cumpărare a cetățeanului român, tot ce înseamnă cost de producție, trăim într-o piață liberă bazată pe cerere și ofertă și prețul dictează, prețul și calitatea, dar la români mai mult contează prețul în ultima perioadă, cu cât presiunea pe preț e mai mare, cu atât calitatea are de pierdut”.


                                        

Alte articole recomandate:

În perioada 1.I – 31.VIIi.2014 comparativ cu perioada 1.I – 31.VIII.2013,  cantitatea de lapte de vacă colectată de la exploatațiile agricole și centrele de  colectare de către unitățile procesatoare a crescut cu 15,2%.   August 2014 comparativ cu iulie 2014   În luna august 2014 comparativ cu luna precedentă, cantitatea de lapte de vacă colectată de unitățile procesatoare a scăzut cu 7475 tone (-7,7%). Dintre principalele produse lactate cea mai [...]
  Îndulcitorii pe bază de stevia derivată din fermentație - fără plante de stevia - ar putea fi lansat cel mai devreme în 2016, susțin reprezentanții Evolva Holding SA, firma elvețiană care lucrează la această tehnologie împreună cu gigantul Cargill, informează Food Navigator. Cele două companii au lucrat împreună din martie 2013 pe tehnologii de fermentație pentru a produce glicozide derivate din steviol, compușii care dau frunzelor [...]
România a trimis anul trecut la export doar 3,7% din producția locală de vin, fiind codașă la nivelul Uniunii Europene, pe penultimul loc înaintea Maltei. La polul opus, țări precum Spania, Bulgaria, Portugalia sau Italia au trimis peste graniță 40-50% din totalul producției licorii lui Bachus. Din totalul exporturilor, 78% au mers către țările UE, restul pe piețele „exotice“, în frunte cu China, SUA și Canada. „România exportă puțin și ieftin ș [...]
Retailul autohton isi continua expansiunea, cu atat mai mult cu cat, acum, la finalul anului, sunt asteptate cresteri spectaculoase ale vanzarilor, in special la produsele alimentare. Confirmandu-se statutul de lider, Kaufland a mai facut un pas in acest sens. Astfel, lanțul german de hipermarketuri Kaufland, liderul comerțului local, cu afaceri de peste 1,6 mld. euro anul trecut, a deschis ieri magazinul numărul zece al rețelei din București și numărul 101 la nivel național. Până la [...]
ACPA Romania a organizat Conferinta de Presa”Optimum Cibum” la Institutul de Bioresurse Alimentare(IBA). In cadrul conferintei, au fost  abordate  urmatoarele teme: Prezentarea Studiului despre mere realizat la solicitarea ACPA Romania de IBA, studiu care a demonstrat calitatea superioara a merelor romanesti; Prezentarea unui  studiu realizat de ACPA Romania despre Napolitane, o categorie de dulciuri extrem de bine comercializate in perioad [...]
Creșterea constantă a consumului mondial de carne de pui, din ultima jumătate de secol s-a datorat și faptului că, în această perioadă, spre deosebire de alte mărfuri, prețul cărnii de pui a rămas aproape nemodificat, în valoare absolută. Dacă însă luăm în calcul și inflația atunci, prețul, în dolari, al cărnii de pui s-a micșorat de aproximativ 8 ori față de acum 50 de ani. Stabilitatea prețului, facto [...]
Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Agriculturii, Daniel Constantin, să identifice “următoarea țintă” de reducere a taxei pe valoarea adăugată (TVA), el menționând că această măsură aplicată pe lanțul de panificație a fost corectă din punct de vedere fiscal-bugetar, informează Mediafax. “Domnule ministru Constantin, în afară de veștile bune că producția (agricolă – n.r.) care este mai mare decât în 2013, o să vă dea și doamna ministru [...]
  Alimentele care provin exclusiv din zonele de munte vor putea purta eticheta de ”produs montan”, potrivit Comisiei Europeane care a adoptat  recent un nou regulament prin care se stabilesc condițiile de utilizare a acestei mențiunii în comercializare. Decizia luată la Bruxelles este favorabilă producătorilor români și le-ar putea asigura o mai mare deschidere pe piața internă, dar și în afară, informeaza Agrointel. Regulile conform [...]

 

Living fresh
meatmilk
indagra
indagra food
testo
infoALIMENT MAGAZIN