Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În primele 9 luni din 2013, țara noastră a importat lapte și smântână în valoare de peste 63 de milioane de euro, în creștere cu aproape 20% față de aceeași perioadă a anului anterior - potrivit datelor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. De ce importăm lapte și care sunt previziunile pentru acest an, aflăm de la președintele Asociației Patronale Române pentru Industria Laptelui, Dorin Cojocaru, dintr-un interviu acordat RRA: “ Cererea e mai mare decât oferta și, în al doilea rând, piața este făcută și de prețuri. Dacă oferta din afara țării este la prețuri mai mici, automat consumatorul român își ia produsele care și le permite”.



Reporter RRA: Dar de ce sunt prețurile mai mici la produsele din lapte din import decât la produsele de pe piața noastră internă?



Dorin Cojocaru: În legătură cu produsul finit avem trei factori care influențează prețul. Costul de producție mai mic, deci fermierii din Occident își vând laptele la un preț rezonabil către procesatorii lor, iar procesatorii își permit costuri mai mici, automat, vor avea un preț de piață mai mic. Dar trebuie să completăm cu faptul că aceste fabrici din Occident, atât ferme, cât și procesatorii, și-au amortizat investițiile comparativ cu fermierii și procesatorii români, care au beneficiat de investiții în urma fondurilor europene sau a creditelor de la bănci, și aceste sume și aceste credite încă nu au fost amortizate, ele sunt prinse în costul de producție.


Pe de altă parte, fermierii români nu au avut decât cinci ani subvenții, pe când fermele din Occident au avut cel puțin 20 de ani, 30 de ani subvenții, au avut timp să-și consolideze afacerile, iar încă un factor ar fi acapararea pieței românești de către diverși procesatori sau distribuitori din afară, intervin pe piața românească cu prețuri de dumping, pentru a acapara piața, gândindu-se că în 2015, când cotele de lapte se vor desființa, să aibă o anumită cotă de piață, un market-share.



Reporter RRA: Așadar, micii fermieri au în continuare costuri pe care trebuie să le amortizeze, în condițiile în care, începând de la 1 ianuarie, vor trebui să respecte norme minime de igienă odată cu expirarea perioadei de tranziție aprobată României pentru alinierea la cerințele comunitare. Vor influența aceste norme costul laptelui?



Dorin Cojocaru: Nu văd o scumpire a materiilor prime, pentru că aceia care vindeau lapte neigienic sau procesatorii care nu îndeplineau condiții de igienă nu mai pot vinde pe piață, e un beneficiu adus consumatorului și nu un deserviciu. Pot să spun că vor fi afectați de închiderea acestei derogări, pentru că noi din 2007 trebuia să aplicăm aceste reglementări, nu mai mult de 15.000 de gospodării ale populației, piața mare fiscalizată nu va fi influențată de această derogare.



Reporter RRA: Importăm, credeți că vom reuși să și exportăm, să pătrundem pe piața europeană?



Dorin Cojocaru: Importul masiv se face pe distribuitorii mari și produse marcă proprie pe hipermarketuri. Referitor la exporturi, noi am început să intrăm pe piețele europene, Spania, Belgia, Austria, chiar avem producători din România care vând în hipermarketuri din Germania, iaurturi, de exemplu, sau se vând pentru comunitățile românești din afara României, precum și în Orientul Mijlociu, Cipru, Grecia, foarte multe produse maturate. Și de ce fac această conexiune acum? Pentru că dacă va mai exista lapte neconform și după 1 ianuarie 2014, acesta va fi monitorizat de către Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și orientat către procesare o perioadă lungă de maturare, cum sunt acele brânzeturi destul de scumpe și noi exportăm aceste specialități în Orientul Mijlociu și în țările limitrofe, Grecia, Cipru, Turcia.



Reporter: În concluzie, avem șanse să bem mai mult lapte românesc și să exportăm mai multe produse lactate de calitate?



Dorin Cojocaru: În funcție de cum vor merge puterea de cumpărare a cetățeanului român, tot ce înseamnă cost de producție, trăim într-o piață liberă bazată pe cerere și ofertă și prețul dictează, prețul și calitatea, dar la români mai mult contează prețul în ultima perioadă, cu cât presiunea pe preț e mai mare, cu atât calitatea are de pierdut”.


                                        

Alte articole recomandate:

Magiunul de prune Topoloveni a participat cu succes la expoziția internațională World Food Moscow, găzduită de capitala Federației Ruse.Magiunul produs de Sonimpex Topoloveni a reprezentat astfel România la unul dintre cele mai mari evenimente din lume, dedicat industriei alimentare, ca parte a programului 'Eureka: Descoperiți comorile Europei!'. Magiunul de prune Topoloveni este singurul produs care beneficiază de fonduri europene pentru promovarea [...]
În condițiile în care Guvernul a anunțat diminuarea TVA-ului și a accizelor, și distribuitorii de cafea opinează că măsura va fi foarte favorabilă afacerilor. Astfel, eliminarea accizei la cafea, care în prezent începe de la 153 de euro pe tonă și care este pe lista de măsuri luate de guvern pentru relaxare fiscală, este văzută cu ochi buni de reprezentanții Strauss România, cel mai mare producător local de cafea, în condițiile în [...]
  Primul studiu QUDAL – QUality meDAL in Romania arata ca, in mintea consumatorilor romani, Borsec este apa minerala carbogazoasa nr.1 in ceea ce priveste calitatea, informeaza Magazinul Progresiv. Datorita acestui rezultat, brandul detinut de Romaqua Group are dreptul de a purta statusul QUDAL – No.1 in calitate si medalia de aur QUDAL -TOP QUality meDAL cu maximum cinci stele pentru calitate in categoria apa minerala carbogazoasa. Acesta este primul studiu QUDAL realizat [...]
Casa de vinuri Cotnari a obținut zece medalii de aur la Concursul Internațional de Vinuri București 2015 pentru vinurile din gamele Colocviu și Domenii. Victor Deleanu, președintele Consiliului de Administrație al Casei de Vinuri Cotnari, a declarat, joi, că la această competiție, la care au participat 900 de vinuri din 27 de țări, vinurile din gamele Colocviu și Domenii au primit zece medalii de aur din partea celor 30 de membri ai juriului. "Casa de Vinuri Cotnari este pe drept numită [...]
Ca de fiecare dată, standul companiei Valdo Invest a găzduit numeroase întâlniri de afaceri, în urma cărora vor rezulta, cu siguranță, noi contracte comerciale. Special pentru infoALIMENT Magazin, domnul Liviu Năstase, Director General al firmei, a declarat că, din păcate, segmentul afacerilor care vizează furnizarea de tehnologii de procesare a laptelui a stangat, din cauza dificultăților prin care trece această industrie. Însă, a adăugat acesta, [...]
În luna noiembrie 2017, comparativ cu luna corespunzătoare din anul precedent atât  sosirile  cât și înnoptările în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare, au înregistrat  creșteri   cu 8,0 % respectiv cu 7,1 %.    Comparativ  c [...]
Piața laptelui din România suportă în această perioadă mari și dureroase transformări, mai ales pentru fermierii furnizori de lapte-materie primă. Numai simpla analiză a datelor statistice, ne indică faptul că, din 2015, lactatele românești să fie fabricate, cu preponderență, din lapte de import.   Importuri mai mari cu 62 % Anul 2013 a consemnat o creștere considerabilă a importurilor de lapte, specialiștii  catalogând [...]
După ce părinții îi alintau în copilărie, aducându-le acasă delicioasa ciocolată ce se producea la fabrica de lapte praf din Remetea, județul Harghita, un cuplu a dorit să reînvie gustul unic și au fondat în 2000 o fabrică de ciocolată de casă. Astăzi, cifra de afaceri a societății lor ”sare” de 1,5 milioane de euro pe an. ”E ușor de ghicit faptul că numele mărcii produselor vine de la prenumele nostru End – Ibo [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi