Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În primele 9 luni din 2013, țara noastră a importat lapte și smântână în valoare de peste 63 de milioane de euro, în creștere cu aproape 20% față de aceeași perioadă a anului anterior - potrivit datelor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. De ce importăm lapte și care sunt previziunile pentru acest an, aflăm de la președintele Asociației Patronale Române pentru Industria Laptelui, Dorin Cojocaru, dintr-un interviu acordat RRA: “ Cererea e mai mare decât oferta și, în al doilea rând, piața este făcută și de prețuri. Dacă oferta din afara țării este la prețuri mai mici, automat consumatorul român își ia produsele care și le permite”.



Reporter RRA: Dar de ce sunt prețurile mai mici la produsele din lapte din import decât la produsele de pe piața noastră internă?



Dorin Cojocaru: În legătură cu produsul finit avem trei factori care influențează prețul. Costul de producție mai mic, deci fermierii din Occident își vând laptele la un preț rezonabil către procesatorii lor, iar procesatorii își permit costuri mai mici, automat, vor avea un preț de piață mai mic. Dar trebuie să completăm cu faptul că aceste fabrici din Occident, atât ferme, cât și procesatorii, și-au amortizat investițiile comparativ cu fermierii și procesatorii români, care au beneficiat de investiții în urma fondurilor europene sau a creditelor de la bănci, și aceste sume și aceste credite încă nu au fost amortizate, ele sunt prinse în costul de producție.


Pe de altă parte, fermierii români nu au avut decât cinci ani subvenții, pe când fermele din Occident au avut cel puțin 20 de ani, 30 de ani subvenții, au avut timp să-și consolideze afacerile, iar încă un factor ar fi acapararea pieței românești de către diverși procesatori sau distribuitori din afară, intervin pe piața românească cu prețuri de dumping, pentru a acapara piața, gândindu-se că în 2015, când cotele de lapte se vor desființa, să aibă o anumită cotă de piață, un market-share.



Reporter RRA: Așadar, micii fermieri au în continuare costuri pe care trebuie să le amortizeze, în condițiile în care, începând de la 1 ianuarie, vor trebui să respecte norme minime de igienă odată cu expirarea perioadei de tranziție aprobată României pentru alinierea la cerințele comunitare. Vor influența aceste norme costul laptelui?



Dorin Cojocaru: Nu văd o scumpire a materiilor prime, pentru că aceia care vindeau lapte neigienic sau procesatorii care nu îndeplineau condiții de igienă nu mai pot vinde pe piață, e un beneficiu adus consumatorului și nu un deserviciu. Pot să spun că vor fi afectați de închiderea acestei derogări, pentru că noi din 2007 trebuia să aplicăm aceste reglementări, nu mai mult de 15.000 de gospodării ale populației, piața mare fiscalizată nu va fi influențată de această derogare.



Reporter RRA: Importăm, credeți că vom reuși să și exportăm, să pătrundem pe piața europeană?



Dorin Cojocaru: Importul masiv se face pe distribuitorii mari și produse marcă proprie pe hipermarketuri. Referitor la exporturi, noi am început să intrăm pe piețele europene, Spania, Belgia, Austria, chiar avem producători din România care vând în hipermarketuri din Germania, iaurturi, de exemplu, sau se vând pentru comunitățile românești din afara României, precum și în Orientul Mijlociu, Cipru, Grecia, foarte multe produse maturate. Și de ce fac această conexiune acum? Pentru că dacă va mai exista lapte neconform și după 1 ianuarie 2014, acesta va fi monitorizat de către Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și orientat către procesare o perioadă lungă de maturare, cum sunt acele brânzeturi destul de scumpe și noi exportăm aceste specialități în Orientul Mijlociu și în țările limitrofe, Grecia, Cipru, Turcia.



Reporter: În concluzie, avem șanse să bem mai mult lapte românesc și să exportăm mai multe produse lactate de calitate?



Dorin Cojocaru: În funcție de cum vor merge puterea de cumpărare a cetățeanului român, tot ce înseamnă cost de producție, trăim într-o piață liberă bazată pe cerere și ofertă și prețul dictează, prețul și calitatea, dar la români mai mult contează prețul în ultima perioadă, cu cât presiunea pe preț e mai mare, cu atât calitatea are de pierdut”.


                                        

Alte articole recomandate:

(Agerpres) Producătorul magiunului de Topoloveni, Sonimpex Topoloveni, are pe rol două procese cu producătorii care nu respectă legea magiunului, a declarat, recent, Bibiana Stanciulov, directorul general al companiei. "Pe rol avem două procese. Atâta timp cât nu am ajuns la primul termen nu are sens să divulgăm numele lor. Așteptăm să ne comunice avocatul primul termen. Am discutat cu producătorii si au spus "Ei si ce dacă!". A fost o notificare oficială, [...]
(Comunicat) La București a avut loc conferința anuală Deloitte Tax & Legal, eveniment susținut de către specialiștii Deloitte România și Reff & Asociații, care au dezbătut  împreună cu invitatul special, domnul Dan Manolescu, Secretar de Stat în Ministerul Finanțelor Publice, noile tendințe fiscale și legislative, impactul viitor al acestora, precum și provocările cu care se confruntă companiile din România în contex [...]
Paul Balsan a preluat de curand conducerea departamentului comercial al producatorului de mezeluri Elit. Anterior, el a ocupat aceeasi functie in cadrul producatorului Agra’s, timp de trei ani si jumatate. “Decizia de a ma alatura echipei Elit a fost strans legata de oamenii de aici si de planurile lor ambitioase de viitor. Potentialul Elit este unul urias si sunt convins ca aptitudinile si mai ales atitudinea mea de business vor aduce plus valoare companiei”, a declarat Paul [...]
Timișoreana și Ciucaș, branduri ale producătorului de bere Ursus Breweries, au ocupat anul trecut primele două poziții în clasamentul celor mai vândute mărci de bere, având fiecare o cotă de piață de 14,1%, arată datele companiei de cercetare de piață Canadean. „Timișoreana și Ciucaș sunt cele mai vândute două beri din România în funcție de volum“, spunea recent Igor Tikhonov, președintele Ursus Breweries, care cita compania AC Nielsen.  [...]
Parlamentul European readuce în discuție alimentele noi, adică cele produse în urma unor tehnologii de ultimă generație. În momentul de față, potrivit datelor publicate de Comisia Europeană, există zeci de alimente noi care așteaptă aprobarea Comisiei pentru a putea fi comercializate pe piața comună. Altele au fost deja autorizate în timp ce unele au fost interzise. Spre excemplu, pe lista de așteptare se află ingrediente precum mai multe tipuri de microalge [...]
Rewe România, proprietarul rețelelor de discount Penny Market și XXL Mega Discount, are un nou consiliu de administrație și are în plan deschiderea a peste 35 de magazine în următorii doi ani și a unei noi platforme logistice, a anunțat compania. "Piața de retail din România are în continuare un enorm potențial pentru dezvoltare, dat fiind că ponderea numărului de magazine aferente comerțului modern pe cap de locuitor esta abia la 25% din media europeană", [...]
(Agerpres) Problema risipei de alimente și a deșeurilor alimentare precum și potențialul fermelor de familie în asigurarea securității alimentare la nivel global au fost principalele teme de discuție abordate sâmbătă, în prima zi a sesiunii de Consultare a Societății Civile, care precede cea de-a 29-a Conferință Regională FAO pentru Europa și Asia Centrală, eveniment care se desfășoară la București, la Palatul Parlamentului, în perioada 1- 4 aprilie 2014. Prezent la [...]
Controalele efectuate de inspectorii Serviciului Igienă din cadrul Directiei Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Olt sunt o adevărată aventură în piețele agroalimentare din municipiul Slatina. Potrivit acestora la sosirea lor în piețe micii producărori își ascund brânza și smântâna în traiste și sacoșe sau pur și simpli pleacă acasă. Conform ordinului 111/2008, micii producători nu mai au voie să-și vândă marfa decât [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN