Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În primele 9 luni din 2013, țara noastră a importat lapte și smântână în valoare de peste 63 de milioane de euro, în creștere cu aproape 20% față de aceeași perioadă a anului anterior - potrivit datelor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. De ce importăm lapte și care sunt previziunile pentru acest an, aflăm de la președintele Asociației Patronale Române pentru Industria Laptelui, Dorin Cojocaru, dintr-un interviu acordat RRA: “ Cererea e mai mare decât oferta și, în al doilea rând, piața este făcută și de prețuri. Dacă oferta din afara țării este la prețuri mai mici, automat consumatorul român își ia produsele care și le permite”.



Reporter RRA: Dar de ce sunt prețurile mai mici la produsele din lapte din import decât la produsele de pe piața noastră internă?



Dorin Cojocaru: În legătură cu produsul finit avem trei factori care influențează prețul. Costul de producție mai mic, deci fermierii din Occident își vând laptele la un preț rezonabil către procesatorii lor, iar procesatorii își permit costuri mai mici, automat, vor avea un preț de piață mai mic. Dar trebuie să completăm cu faptul că aceste fabrici din Occident, atât ferme, cât și procesatorii, și-au amortizat investițiile comparativ cu fermierii și procesatorii români, care au beneficiat de investiții în urma fondurilor europene sau a creditelor de la bănci, și aceste sume și aceste credite încă nu au fost amortizate, ele sunt prinse în costul de producție.


Pe de altă parte, fermierii români nu au avut decât cinci ani subvenții, pe când fermele din Occident au avut cel puțin 20 de ani, 30 de ani subvenții, au avut timp să-și consolideze afacerile, iar încă un factor ar fi acapararea pieței românești de către diverși procesatori sau distribuitori din afară, intervin pe piața românească cu prețuri de dumping, pentru a acapara piața, gândindu-se că în 2015, când cotele de lapte se vor desființa, să aibă o anumită cotă de piață, un market-share.



Reporter RRA: Așadar, micii fermieri au în continuare costuri pe care trebuie să le amortizeze, în condițiile în care, începând de la 1 ianuarie, vor trebui să respecte norme minime de igienă odată cu expirarea perioadei de tranziție aprobată României pentru alinierea la cerințele comunitare. Vor influența aceste norme costul laptelui?



Dorin Cojocaru: Nu văd o scumpire a materiilor prime, pentru că aceia care vindeau lapte neigienic sau procesatorii care nu îndeplineau condiții de igienă nu mai pot vinde pe piață, e un beneficiu adus consumatorului și nu un deserviciu. Pot să spun că vor fi afectați de închiderea acestei derogări, pentru că noi din 2007 trebuia să aplicăm aceste reglementări, nu mai mult de 15.000 de gospodării ale populației, piața mare fiscalizată nu va fi influențată de această derogare.



Reporter RRA: Importăm, credeți că vom reuși să și exportăm, să pătrundem pe piața europeană?



Dorin Cojocaru: Importul masiv se face pe distribuitorii mari și produse marcă proprie pe hipermarketuri. Referitor la exporturi, noi am început să intrăm pe piețele europene, Spania, Belgia, Austria, chiar avem producători din România care vând în hipermarketuri din Germania, iaurturi, de exemplu, sau se vând pentru comunitățile românești din afara României, precum și în Orientul Mijlociu, Cipru, Grecia, foarte multe produse maturate. Și de ce fac această conexiune acum? Pentru că dacă va mai exista lapte neconform și după 1 ianuarie 2014, acesta va fi monitorizat de către Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și orientat către procesare o perioadă lungă de maturare, cum sunt acele brânzeturi destul de scumpe și noi exportăm aceste specialități în Orientul Mijlociu și în țările limitrofe, Grecia, Cipru, Turcia.



Reporter: În concluzie, avem șanse să bem mai mult lapte românesc și să exportăm mai multe produse lactate de calitate?



Dorin Cojocaru: În funcție de cum vor merge puterea de cumpărare a cetățeanului român, tot ce înseamnă cost de producție, trăim într-o piață liberă bazată pe cerere și ofertă și prețul dictează, prețul și calitatea, dar la români mai mult contează prețul în ultima perioadă, cu cât presiunea pe preț e mai mare, cu atât calitatea are de pierdut”.


                                        

Alte articole recomandate:

Kaufland, liderul detașat din comerțul românesc, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 8 mld. lei, în creștere cu 10% față de anul anterior, în timp ce marja de profit a crescut la 5%, arată datele de la Registrul Comerțului.   Acestea sunt primele date oficiale privind businessul Kaufland în 2014, date care scot în evidență faptul că ritmul de creștere al afacerilor rețelei germane a fost cel mai redus de la intrarea pe piață, informeaz [...]
Un Big Mac, produsul fanion al McDonald’s în România, costă în prezent 8,7 lei (singur, fără meniu), un preț similar cu cel din 2010. Prețul „sandvișului“ care a devenit un etalon în industria restaurantelor fast-food a scăzut cu 13% în ultimul an, însă declinul vine după reducerea TVA la alimente la 1 iunie de la 24% la 9%. Prețul unui Big Mac a crescut constant an de an în ultimul deceniu (2005-2014), pentru a posta primul delci [...]
Lanțul de restaurante de tip fast-food Spartan își continuă expansiunea pe piața autohtonă prin inaugurarea a încă două unități la final de an. Prin deschiderile din Baia Mare și Piatra Neamț, Spartan ajunge la 30 de restaurante în toată țara: 11 proprii și 19 în sistem de franciză. Investiția în cele două restaurante proprii este de 135.000 de euro: 70.000 de euro în restaurantul din Baia Mare și 65.000 d [...]
Unul dintre cele mai recente studii publicate in noiembrie 2011, Econtext, plaseaza Romania ca lider absolut in Uniunea Europeana la numarul persoanelor care mor anual din cauza bolilor cronice de ficat, cu o rata a mortalitatii de 53 de persoane la suta de mii de locuitori. Hepatita cronica si ciroza hepatica sunt printre cele mai cunoscute boli ale ficatului. De altfel, in Romania sunt aproximativ un milion de persoane infectate cu virusul hepatitei de tip C. Ficatul este o adevarata "uzina [...]
  Florin Botezatu, 26 de ani, un tânăr din Sibiu, care a fost mai mulți ani agent de vânzări în industria alimentară, a reușit în 2012 să pună bazele primului său magazin cu produse tradiționale în care a investit aproximativ 7.000 de euro. Astăzi, firma Eco-Prod Tradi­țio­nal SRL-D (societate cu răspundere limitată-debutant) are două magazine în Sibiu unde comercializează produse tradiționale din carne, brânzeturi, miere, sucuri [...]
INAQ Consulting va participa la Expo-Conferința Internațională Meat & Milk 2016, a V-a ediție fiind programată să se desfășoare în perioada 12-13 mai, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.   Cu o prezenta de peste 16 ani in piata serviciilor de consultanta, INAQ Consulting– IFS Trainingcenter in Romania si-a dezvoltat si consolidat pozitia in piata punand la dispozitia clientilor sai o paleta larga de servicii. Domeniul principal de activitate il [...]
Retailerii moderni au fost activi și în luna mai, fiind deschise 14 magazine noi. În ceea ce privește formatul, în această lună, magazinele de proximitate au câștigat teren. Prima poziție în topul celor mai expansivi retaileri este ocupată pentru a doua lună consecutiv de Profi, care a inaugurat 7 unități comerciale. Pe locul al doilea se situează Mega Image, cu 6 magazine deschise, iar poziția a treia este ocupată de Carrefour Express, cu o unitate [...]
Adăugarea unui vârf de sare în vinurile roșii, cum ar fi Cabernet Sauvignon,  poate îmbunătăți radical gustul acestuia. Descoperirea îi aparține  lui Nathan Myhrvold, de la Microsoft, doctorand în fizică și matematică.   Celebrul doctorand în matematică și fizică este convins că limba are 40 de receptori de aromă,cu mult mai mulți decât cei standard: sărat, dulce, acru, amar. Tot Nathan Myhrvold susține că vinul ar trebui mixat [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN