Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

(Autor: Alexandru Peligrad) 


În 2012, volumul de mărfuri agricole și alimentare transportate pe căile rutiere a scăzut cu 40%, în vreme ce distanța medie pe care acestea erau transportate s-a diminuat cu 17%, comparativ cu 2008.


 


Se poate și mai rău?


 


În fiecare an din intervalul cuprins între 2010 și 2012 (2012 fiind ultimul an pentru care Institutul Național de Statistică deține date), circa 310 milioane tone de mărfuri sunt transportate în România (317 milioane tone în 2012). Acest nivel reprezintă doar două treimi din cel înregistrat în 2008, anul de dinaintea crizei (525 milioane tone de mărfuri transportate). Scăderea în cazul transporturilor rutiere de mărfuri a fost și mai dramatică (-44% nivel înregistrat în 2012, comparativ cu 2008), dar nu la fel de dramatică precum în cazul transporturilor prin conducte (-55%).


 


 


Dacă avem în vedere parcursul mărfurilor transportate se poate observa că, în cazul transporturilor rutiere, s-a înregistrat o și mai dramatică restrângere a activității din cadrul transporturilor de mărfuri: -47% (de la 56.377 milioane tone-km în 2008, la 29.662 milioane tone-km în 2012), față de o scădere medie de 31,6% a sectorului (de la 82.020 milioane tone-km în 2008, la 56.439 milioane tone-km în 2012) sau de una de doar 11,6% în cazul transporturilor feroviare (de la 15.236 milioane tone-km în 2008, la 13.472 milioane tone-km în 2012).


   


Din cele 310-320 milioane tone de mărfuri transportate anual în România, 175-190 milioane tone (circa 60%) sunt transportate cu camioanele. Dintre acestea, 22 de milioane de tone mărfuri sunt produse alimentare și agricole, ceea ce reprezintă circa 12% din totalul mărfurilor transportate cu camioanele (prin comparație, cu trenurile sunt transportate doar 1,2 milioane de tone de mărfuri agricole și alimentare, ceea ce reprezintă doar 2,5% din totalul transporturilor feroviare de mărfuri).


 


Sigur că da!


 


Față de anul 2008, volumul mărfurilor alimentare și agricole transportate pe căi rutiere a scăzut cu 40%, de la 36,63 milioane tone mărfuri. De remarcat este și faptul că dacă ne-am fi raportat la anul 2009, scăderea ar fi fost și mai însemnată (de -52%, de la 45.791 milioane tone mărfuri).


 


Piața transporturilor rutiere de mărfuri agricole și alimentare se împarte, conform datelor INS, în transporturi pe cont propriu și transporturi contra plată, aceasta din urmă având o pondere de circa 47-50% în totalul transporturilor rutiere de mărfuri agricole și alimentare, după volumul mărfurilor alimentare și agricole transportate și 64-67% din punctul de vedere al parcursului mărfurilor agricole și alimentare transportate.


 


Ca valoare, piața transporturilor rutiere de mărfuri agricole și alimentare contra plată este estimată la circa 2,1-2,2 miliarde EUR.Din punctul de vedere al parcursului mărfurilor alimentare și agricole transportate cu camioanele, nivelul atins în 2012, de 6.091,4 milioane tone-km reprezintă o cotă de 20% din parcursul total al mărfurilor transportate pe căi rutiere.


 


În 2008, parcursul mărfurilor alimentare și agricole transportate cu camioanele contabiliza 12.205,8 milioane tone-km (nivel de peste două ori mai mare comparativ cu 2012), valoare ce reprezenta o pondere de 21,65% în parcursul total al mărfurilor transportate pe căi rutiere (56.377,2 milioane tone-km).


 


Trasee mai scurte


 


Prin împărțirea parcursului mărfurilor alimentare și agricole transportate la volumul mărfurilor alimentare și agricole, vom obține distanța medie pe care au fost transportate mărfurile alimentare și agricole: acest indicator este egal cu 276,88 km pentru anul 2012 și cu 333,18 km pentru anul 2008. Scăderea distanței medii pe care au fost transportate mărfurile alimentare și agricole arată faptul că restricțiile impuse de criza economică ce a afectat România după 2008 au determinat acordarea unei atenții sporite costurilor ce ar fi putut mări inutil prețul acestor bunuri.


 


Trasee mai scurte pentru produsele alimentare și agricole, produse care, în cele mai multe cazuri, sunt perisabile s-au concretizat în scăderi ale volumului de marfă depreciată sau în scăderea cheltuielilor cu combustibilul necesar transportului și ținerii în funcțiune a instalațiilor frigorifice, aspecte care la nivelul comercianților și al consumatorilor s-au materializat în coturi mai mici de achiziție, respectiv în prețuri mai mici la raft.


 


 


Se poate concluziona că o componentă importantă a adaptării consumatorului final și a comercianților la restricțiile impuse de criza economică a fost înlocuirea furnizorilor de mărfuri agricole și alimentare, mai îndepărtați, cu unii mai apropiați sau care ofereau produse substituibile mai ieftine și care se aflau mai aproape de piața de desfacere. 


 


Pe cale de consecință, scăderea volumului de mărfuri alimentare și agricole cerute de piață ar fi fost mai drastică în cazul în care comercianții și consumatorii nu ar fi căutat, respectiv găsit soluții pentru scurtarea lanțului de distribuție a acestor produse. Pentru transportatori, cele două fenomene – scăderea volumului de mărfuri alimentare comercializate pe piață și reducerea costurilor de transport – au reprezentat o dublă lovitură, fapt ce s-a văzut și în diminuarea numărului de firme de transport cu 4.500 și a parcului de autovehicule rutiere de transport marfă cu 40.000 unități, în primul an și jumătate de la începerea crizei, după cum o arată statisticile Autorității Rutiere Române, respectiv informațiile cu privire la numărul de copii conforme eliberate ale licenței comunitare pentru transportul rutier contra cost de mărfuri.


 


Pentru fiecare dintre autovehiculele deținute de operatorii de transport rutier și utilizate la operațiuni de transport rutier, autoritățile eliberează câte o copie conformă cu exemplarul original al licenței de transport, copie fără de care respectivul autovehicul nu poate fi utilizat. Diminuarea numărului de copii conforme, din prima parte a perioadei de criză economică în care s-a aflat România se explică prin faptul că o mare parte din aceste autovehicule de transport rutier de marfă aparțin companiilor de transport de volum mic, care nu au putut să mai continue activitatea din cauza problemelor financiare, iar alte câteva mii de autovehicule au fost garate de transportatori care încă mai activau pe piață, dar numai cu o parte din flotă, întrucât nu au mai găsit suficiente comenzi.


 


Revenire în ultimul an


 


Ulterior însă, trendul descendent legat de parcul de autovehicule rutiere de transport marfă s-a inversat, astfel că, în 2012, numărul de copii conforme eliberate de ARR să ajungă la 119.298 unități, iar în 2013 să depășească nivelul înregistrat de dinaintea crizei, atingând cifra de 153.332 unități. Conform statisticilor ARR, în România exista în 2013 un număr de 28.219 firme de transport rutier, din care, 415 companii efectuau transporturi de mărfuri neperisabile, iar 110, transport de animale vii. Din datele companiilor de transport de marfă reiese că 2013 va fi cel mai profitabil an din ultimii cinci și, în plus, se va înregistra și o reducere a numărului insolvențelor, companiile aplicând strategii pentru creșterea profitului.


 


„La începutul acestui an, în România funcționau 27.800 de firme de transport de marfă. Pentru majoritatea operatorilor, ținta de creștere a fost dată de situația lor financiară dinaintea crizei. Creșterile au fost moderate, în corelație cu stabilitatea economică și cu situația generală a comerțului“, declara pentru revista Capital, Florinel Andrei, secretar general al ARTRI (Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale).


 


 


Un studiu al Euler Hermes arăta că factorii care au determinat un număr mare de insolvențe în acest sector sunt: reducerea volumelor transportate; presiunea pe preț coroborat cu concurența neloială; gestionarea necorespunzătoare a cash flow-ului; costurile financiare crescute, aferente contractelor de leasing derulate; accesul dificil la creditele bancare; taxele și impozitele ridicate; lipsa unei infrastructuri care să permită reducerea costurilor de transport.


 


Același studiu mai arată că ”Există o sumă de factori care afectează acest business și care țin în principal de lipsa de predictibilitate atât legislativă cât și a prețurilor combustibililor, precum și a subdezvoltării infrastructurii. Vulnerabilitatea industriei constă în faptul că businessul nu poate fi securizat prin contracte pe termen mediu și lung și în volatilitatea prețului carburanților care afectează stabilitatea și capacitatea planificării cheltuielilor industriei transporturilor”.


 


Cele mai importante firme de transport rutier de pe piața românească (în conformitate cu o estimare realizată de cotidianul economic ZF) sunt Waberer’s România (cu cifră de afaceri de 54,8 milioane de euro în 2012), Transmec Group (cu cifră de afaceri de 41 milioane EUR în 2013 și de 40,4 milioane EUR în 2012), Edy Spedition (cu cifră de afaceri de 40 milioane EUR în 2013 și de 46,8 milioane EUR în 2012)Internațional Lazăr (cu cifră de afaceri de 40 milioane EUR în 2013 și de 38,1 milioane EUR în 2012), Dunca Expediții (cu cifră de afaceri de 40 milioane EUR în 2013 și de 33,6 milioane EUR în 2012) și Unicom Tranzit (cu cifră de afaceri de 44,8 milioane EUR în 2012).


 


Transportul de mãrfuri, pe moduri de transport (mii tone mărfuri transportate)






















































































 



2006



2007



2008



2009



2010



2011



2012



Transport feroviar



68313



68772



66711



50596



52932



60723



55755



Transport rutier



335327



356669



364605



293409



174551



183629



188415



Transport căi navigabile interioare



29304



29425



30295



24743



32088



29396



27946



Transport maritim



46709



48928



50449



36021



38118



38883



39454



Transport aerian



23



22



27



24



26



27



29



Transport prin conducte



12702



12310



12390



8520



6551



6020



5771



TOTAL



492378



516126



524477



413313



304266



318678



317370



Sursa: INS


 Transportul de mãrfuri agricole și alimentare (mii tone mărfuri transportate)








































 



 



2008



2009



2010



2011



2012



Produse agricole



10287



17104



7415



8410



7310



Produse alimentare



26347



28687



14880



14001



14757



TOTAL



 



36634



45791



22295



22411



22067



Sursa: INS


Transportul de mãrfuri, pe moduri de transport (milioane tone-km)


































































 



2006



2007



2008



2009



2010



2011



2012



Transport feroviar



15791



15757



15236



11088



12375



14719



13472



Transport rutier



57278



59517



56377



34265



25883



26347



29662



Transport căi navigabile interioare



8158



8195



8687



11765



14317



11409



12520



Transport prin conducte



2027



1850



1720



1243



996



879



785



TOTAL



85260



87326



120662



106161



77876



77776



80518



Sursa: INS

Alte articole recomandate:

(Comunicat) Pe data de 13 decembrie Whiteland sarbatoreste alaturi de angajatii sai 20 de ani de activitate in Romania.In anul 2007 conducerea grupului a decis constituirea companiei Whiteland Logistics. Aceasta separare s-a dovedit a fi una valoroasa, deoarece odata cu integrarea de clienti noi in reteaua existenta s-au putut optimiza atat procesele cat si costurile de operare, s-a marit frecventa si s-au redus timpii de livrare catre diverse locatii la nivel national. De-a lungul timpului, [...]
Gabriel Andronescu, country manager al furni­zorului de paleți CHEP România, spune că avansul cererii de paleți este direct proporțional cu creșterea volumelor de marfă paletizată și a numărului de produse (SKUs), ceea ce poate reprezenta un barometru pentru mersul industriilor.   „În general, creșterea cererii de paleți se observă atunci când o companie își extinde producția fie datorită creșterii cererii domestice sau de la export pentru produsel [...]
Globalizarea și extinderea UE către est au pus logistica europeană în fața unor noi provocări. Cu atât mai mult, ca parte a economiei Uniunii Europene, activitatea de logistică alimentară din România trebuie să se conecteze și mai mult la rețeaua Pieței Comune, de aici, dar și din oportunitățile de care dispune, rezultând dezvoltarea așteptată de toți actorii din lanțul afacerilor: [...]
Producătorul de electrocasnice Arctic din Găești a exportat anul trecut frigidere și congelatoare Beko în valoare de 1,2 mld. lei (270 mil. euro), cu 13,4% mai mult decât în 2014. Produsele made in Romania au ajuns pe circa 60 de piețe din toată lumea, din Franța în Turcia și din Africa de Sud în Germania. Brandul de electrocasnice Beko este unul dintre cele mai cunoscute din lume, însă puțini știu că o parte dintre frigidere sunt realizate în [...]
  În momentul de față, este absolut de neimaginat ținerea unei evidențe stricte a mărfurilor, precum și mișcarea acestora în și din depozite, fără utilizarea unor programe eficiente și rapide. Gestionarea cât mai corectă a datelor contribuie în bună măsură la eliminarea pierderii și la creșterea eficienței unei companii. De aceea, vă prezentăm o posibilă soluție informatică, mai precis, un soft care poate veni în sprijinul afacerii [...]
Workshop-ul Fabrica de Carne din prima zi a Expo-Conferinței Meat & Milk 2014 a dat ocazia domnului Leonard Lepădatu, Application Dept Linde Gas România să susțină comunicarea cu titlul ”Echipamente de congelare și răcire criogenică”, în fapt, să prezinte oferta de soluții tehnologice destinate tratamentului la frig, al cărnii. Implicată de-a lundul anilor în mod activ în dezvoltarea proceselor de răcire criogenică, Linde Gas și [...]
PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services, lichidatorul Pic SA, a finalizat vanzarea hypermaketului Pic Oradea catre Western Logistics SRL, firma afiliata grupului Alf Mizzi & sons Ltd din Malta, ce acopera o gama larga de segmente de afaceri, incluzand dezvoltari imobiliare, distributie, retail, publicitate si turism. „Tranzactia s-a realizat in contextul unei piete imobiliare cu o lichiditate scazuta, indeosebi pentru activele a caror valoare se ridica la cateva milioane de [...]
Compania P3 din Cehia, deținută de fondul american TPG și de Ivanhoe Cambridge, subsidiara imobiliară a celui mai mare fond de private equity din Canada, în mâinile căruia se află și banii de pensii ai locuitorilor din regiunea Quebec, a cumpărat, într-o tranzacție de 120 mil. euro, Europolis Logistic Park, cel mai mare complex de depozite de lângă București, informeaz[ ZF Corporate. Proiectul vândut de grupul austriac CA Immo are o suprafață de 214.000 mp ș [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN