Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

(Autor: Maria Demetriad) 


Cu o pondere din ce în ce mai scăzută a stocurilor, fapt determinat de necesitatea obligatorie a măririi eficienței economice a fiecărei companii, managementul lor este esențial în organizarea unui flux de producție sau a unui întreg lanț. Cunoașterea principalelor aspecte ale unui bun management al stocurilor și, mai ales, punerea lor în practică, poate face diferența dintre succes și colaps. În acest sens, vă prezentăm câteva principii de management al stocurilor, elaborate de domnul Alexandru Costangioară, Lector Universitar Drd. al Universității din Oradea.


 


Stocul și conceptul de stocare


 


Stocurile reprezintă un ansamblu de bunuri sau articole acumulate în vederea unei utilizări ulterioare, care asigură alimentarea beneficiarului pe măsura nevoilor, fără ca acesta să fie perturbat de întârzieri în livrări sau incapacitatea temporară a furnizorului de a fabrica respectivul bun.


 


Pe plan mondial, conceptul de stocare s-a conturat în anii ’30, prin dezvoltarea unui sistem distinct de gestiune. Problematica stocurilor este extrem de diversă, cuprinzând decizii privind dimensiunile acestora, amplasamentul în teritoriu, reducerea cheltuielilor de stocare, portofoliul de produse sau conservare. Ponderea stocurilor în totalul activelor unei firme variază între 14-46%. În medie, stocurile reprezintă între 17-20% din capitalul activ al unei companii. De asemenea, stocurile dețin o pondere însemnată în PIB-ul unei firme, scăzând în ultimii 20 de ani de la 20% la 13%.


 


 


Riscurile pe care le presupun stocurile sunt date de mai mulți factori: Cheltuielile cu stocurile, Imobilizarea unei părți însemnate din capital în stocuri, Degradarea bunurilor și Uzura morală a bunurilor. Aceste riscuri variază în funcție de poziția companiei în lanțul logistic, după cum urmează: Riscuri în lanțul logistic Producător-Angrosist-Detailist, Lărgime (Mică, Mare), Profunzime (Mare, Mică ), Angajament (De durată, Termen scurt).


 


 


 


În cazul detailistului, riscurile pe care și le asumă sunt largi, dar nu profunde, fiind disipate între numărul mare de produse pe care le comercializează (până la 50.000, în cazul unui hipermarket). Chiriile mari pe care le plătesc detailiștii îi obligă să pună accentul pe viteza de rotație a mărfurilor, de unde angajamentul lor pe termen redus. Confruntați cu un număr mare de produse pe care le comercializează, detailiștii fac presiuni asupra angrosiștilor pentru creșterea frecvenței de aprovizionare, în condițiile achiziționării unor loturi tot mai reduse de mărfuri. Ca atare, angrosiștii sunt obligați să crească prețurile, ceea ce, practic, anulează avantajul deținut inițial de detailiști.


 


Ruperea cercului vicios


 


Pentru a rupe acest cerc vicios sunt necesare eforturi conjugate din partea tuturor membrilor canalului logistic. Rațiunile existenței stocurilor sunt sintetizate mai jos:


 


Pentru stocurile de materii prime: Discounturi din achiziționarea unui volum mare de mărfuri, Economii din consolidarea transporturilor, Prevenirea discontinuităților în producție, Prevenirea discontinuităților în aprovizionare, Acoperirea riscurilor conjuncturale.


 


Pentru stocurile de produse: Economii din consolidarea transporturilor, Economii de scară (volum mare al producției), Acoperirea cererii sezoniere: în acest sens existența unei capacități de producție temporare. (Este mai profitabilă existența unei capacități de producție mai mică, dar continuă, pe parcursul întregului an.), Prevenirea rupturilor de stoc,  Asigurarea ocupării forței de muncă, Eficientizarea costurilor cu stocurile.


 


Optimizarea managementului


 


În primul rând, este necesară optimizarea costurilor de stocare propriu-zise pe cele patru componente ale sale: Costurile de capital sau de oportunitate, Costurile de manipulare/depozitare, Costurile cu taxele și asigurările, Costuri cu deprecierea /furtul mărfurilor.


 


În esență managementul stocurilor ridică două probleme:


 



  • Mărimea lotului de aprovizionat

  • Momentul aprovizionării


 


Se pune, însă, problema unei opțiuni logistice de ansamblu a firmei, care să vizeze asigurarea nivelului de servire a clienților dorit, în condițiile scăderii costurilor logistice. Ținând seama de relația dintre nivelul de servire și costurile logistice, dezideratul de mai sus presupune:


 



  • Eficiență sporită a procesării comenzilor

  • Eficiență sporită a sistemului informațional logistic

  • Mijloace de transport mai rapide și mai sigure


 


Managementul stocurilor este direct determinat de următorii factori:


 


Cerere independentă, versus cerere dependentă. Prima dintre ele vizează o cerere independentă, care nu depinde de cererea altor produse. De exemplu cererea de salam este independent, pe când, cea de membrane este dependentă. În lucrările de specialitate, se precizează că dependența poate fi verticală (când fabricarea unui produs necesită o piesă componentă), sau orizontală (când un produs trebuie să fie însoțit de instrucțiuni de utilizare).


 


Astfel, în multe procese de producție, cererea de ingrediente, materii prime etc. depinde de cererea de produse finite. În contrast, cererea multor produse finite este independentă. Natura cererii influențează direct opțiunea pentru o anumită politică de stocare. În cazul produselor cu cerere independentă, politica de stocuri se bazează pe prognoze ale cererii acestora. Invers, pentru produsele cu cerere dependentă, cererea de materii prime, materiale, subansamble etc. va depinde de prognozele privind cererea produsului final.


 


Sisteme Proactive, versus sisteme Reactive


 


Politica de stocuri a companiei va depinde și de abordarea cererii. Sistemele reactive (Pull - Systems) vor ”trage ” un produs de-a lungul lanțului logistic, odată ce se va manifesta cerere pentru acesta. În mod tipic, sistemul logistic al McDonalds este de acest tip: hamburgerii sunt pregătiți doar atunci când se primește o comandă pentru ei.


 


În contrast sistemele proactive anticipează cererea și ”împinge” produsele acolo unde este nevoie, la momentul potrivit și în cantitatea potrivită. Sistemul reactiv al restaurantelor McDonalds este eficient în cazul unei cereri relativ constante, dar va avea de suferit în cazul unor fluctuații majore ale cererii, ca de exemplu, cum este cazul restaurantelor plasate în incinta unor aeroporturi internaționale. În plus, deficiența majoră a sistemelor reactive este dată de faptul că toate comenzile de stocuri sunt declanșate de cererea manifestată la nivelul unor unități individuale. Rezultă, deci, o lipsă de coordonare în aprovizionarea unităților firmei. În contrast, sistemele proactive răspund adecvat nevoilor logistice de ansamblu ale firmei, dar mai puțin eficient la cererea unităților individuale ale acesteia.

Alte articole recomandate:

Interfrig Ploiești, una dintre companiile de vîrf din România, care activează în zona tehnologică a producției de lactate și carne, va fi prezentă la Expo-Conferința InternaționalăMeat & Milk 2016, care va avea loc în zilele de 12 și 13 mai a.c. la Hotel Alpin, din Poiana Brașov.   Special pentru sectorul lactatelor, Interfrig Ploiești produce și furnizează: Sisteme integrate de procesare, de la design, [...]
Pall-Ex Romania ramane competitiva si in 2015, in ceea ce priveste pretul/kg. Prima companie de transport paletizat din estul Europei, continua promotia pentru paletii Quarter (120x80/100x60x175kg) si MiniQuarter (120x80/100x60x100kg). Beneficiile pentru clienti sunt taxele mai accesibile pentru aceste tipuri de paleti cu colectare/livrare din/in resedintele de judet. Tot mai multe firme de curierat sunt interesate sa livreze marfuri paletizate, nu neaparat pentru ca vor sa dezvolte acest [...]
(Comunicat) Macromex a finalizat constructia Edenia Distribution Center, centrul logistic de la Campia Turzii, care include celui mai inalt depozit High-Bay de produse congelate din Europa, in urma unei investitii de 17 milioane de euro. Centrul de distributie, a carui constructie a debutat in martie 2013, urmeaza sa intre in functiune in luna aprilie a acestui an, dupa finalizarea perioadei de probe. “Locatia centrului de distributie este una strategic aleasa: Campia Turzii, un nod [...]
România a înregistrat anul trecut, cea mai mare creștere a vânzărilor în retail din Uniunea Europeană: 8,9%. Drept consecință, pozitivă de data aceasta, cererea generată de companiile care activează în sectoarele Retail și Distribuție/Logistică a avut o contribuție majoră la rezultatele pozitive de pe piața de leasing. Cererea pentru dezvoltări industriale va urma un trend ascendent fiind susținută de creșterea consumului, dar și de nevoia companiilor din [...]
(Autor: Ioan Serbanescu) Industria produselor lactate se confruntă, din când în când, cu situații în care produsele deshidratate au o stabilitate mai redusă la depozitare decât cea așteptată, motiv pentru care producătorii prezintă un mare interes pentru îmbunătățirea tehnologiei de obținere sau a modului de ambalare a produselor, cu scopul de a menține valabilitatea acestora cât mai mult timp posibil. Efectul condițiilor de depozitare Ca urmare a [...]
Desfășurată la Newark, California, conferința internațională cu titlul Dairy Distribution and Fleet Management a adus în fața asistenței soluții de ultimă generație din domeniul comunicațiilor și al sistemelor informatice, menite a îmbunătăți activitatea de depozitare, evidență și transport, strict specializate pe produse lactate. Pentru a argumenta necesitatea adoptării noilor tehnologii, Koren Lilburn, manager al [...]
Potrivit unui comunicat de presă trimis pe adresa redacției noastre,P3 Logistic Parks, investitor specializat, dezvoltator și manager de proprietăți europene de logistică, a semnat contracte de închiriere pentru 25.445 de m2 de spații de depozitare în parcul Mszczonów de lângă Varșovia, cu Fiege Group, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii logistice din Europa.   Furnizorul internațional de servicii logistice și-a [...]
(Comunicat) DAAS a încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro, în creștere cu 6% față de 2012 când s-au înregistrat vânzări de 23.5 milioane de euro. Din totalul veniturilor companiei, 60% reprezintă vânzări de proiecte pentru magazine de retail (instalații frigorifice, mobilier și rafturi comerciale), 18% proiecte pentru industria HoReCa, iar restul veniturilor s-au înregistrat din vânzări de mobilier, [...]

 

Meat Milk TV
meatmilk
Debitron Termo
testo
infoALIMENT MAGAZIN