Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

(Autor: Alexandru Peligrad) 


Primii 20 de jucători din industria cărnii din România au realizat o cifră de afaceri însumată de peste 1,2 miliarde EUR în 2012 (conform ultimelor date disponibile oferite de Ministerul de Finanțe). Cea mai spectaculoasă evoluție a cifrei de afaceri în perioada 2008-2012 a înregistrat-o Scandia Food, cel mai mare producător român de pate de ficat și conserve de carne din România, creștere de 52 de ori de la 3,8 milioane lei în 2008, la 198 milioane lei în 2012.


 


Expansiune, prin sacrificarea profitului


 


Expansiunea rapidă s-a făcut însă prin sacrificarea profitului, firma aflându-se în 2012 pe pierdere (-2,4% din cifra de afaceri). Evoluții remarcabile ale cifrei de afaceri au înregistrat în perioada menționată și AVICOLA MIHĂILEȘTI (de 3,2 ori) și FOX COM SERV DISTRIBUTION SRL (deținătoarea mărcii de mezeluri Fox, cu o creștere de 2,35 ori). De remarcat este și faptul că primele trei poziții în clasamentul celor mai importanți 20 de jucători din industria românească a cărnii - SMITHFIELD PROD SRL, UNICARM SRL și TRANSAVIA SA – au înregistrat între 2008 și 2012 o creștere a cifrei de afaceri cuprinse între +55%- TRANSAVIA și +125%- SMITHFIELD PROD SRL.


 


 


SMITHFIELD, cel mai mare jucător de pe piața românească a cărnii și lider în industria de creștere a porcinelor și a producerii cărnii de porc, realizează în prezent aproximativ 30% din carcasele clasificate (evaluate calitativ și comercial) din România, producția de porci a companiei ajungând la 950.000 de porci comerciali anual.


 


Compania americană, unul dintre cei mai mari jucători la nivel mondial pe piața cărnii de porc, achiziționată recent de chinezii de la Shuanghui, gestionează în România, 46 de ferme în județele Timiș și Arad. Ea deține în țara noastră SMITHFIELD PROD SRL cu o cifră de afaceri de 795 milioane RON și un număr de 614 angajați și SMITHFIELD FERME SRL cu o cifră de afaceri de 697,6 milioane RON și un număr de 1060 de angajați.


 


SMITHFIELD a fost în 2013 cel mai mare exportator de carne din economie și a acoperit în totalitate segmentul de export pentru carne de porc, cu livrări de peste 29 de milioane de euro în primele zece luni ale anului trecut (în special către Ungaria).


         


Probleme la vârful ierarhiei


 


În ciuda evoluțiilor spectaculoase ale cifrei de afaceri, cei mai importanți 20 de jucători din industria românească a cărnii nu se simt prea bine. La cele 1,2 miliarde EUR cifră de afaceri aceștia au raportat un profit care s-a situat cu puțin sub 9 milioane de EUR (circa 0,7%, raportat la cifra de afaceri), ceea ce indică faptul că sectorul se află puțin peste limita de profitabilitate, situație generatoare de probleme în viitor.


 


Firmele din top 20 care în 2012 au înregistrat cele mai mari pierderi – în valoare nominală – sunt SCANDIA FOOD S.R.L. (-4.645.716 RON), ANGST RO S.R.L. (-7.752.223 RON), CRISTIM 2 PRODCOM SRL (-8.682.475 RON), INTEGRA SRL (-19.084.263 RON) și AVICOLA MIHĂILEȘTI S.R.L. (-32.481.066 RON).


 


Și din punctul de vedere al ratei pierderilor în cifra de afaceri clasamentul este aproximativ același, singura excepție fiind schimbul de locuri între INTEGRA SRL (-20,19%) și AVICOLA MIHĂILEȘTI S.R.L. (-14,41/). Pentru restul companiilor aflate pe pierderi  între -2,34% (SCANDIA FOOD) și -4,18% (ANGST).


 


Insolvențe...


 


De altfel, problemele nu au ocolit sectorul în anul 2013 și prima parte a anului 2014, mai multe companii, în special din domeniul cărnii de pasăre anunțându-și insolvența. Dar nu firmele cu cele mai mari pierderi au fost nevoite să intre în insolvență, cele mai răsunătoare insolvențe fiind anunțate de Marex Brăila, Avicola Crevedia și Galli Gallo.


 


 


Companiile Marex și Vegetal Trading, care formează cel mai mare complex de creștere și procesare a porcilor, cu capital românesc, au intrat în insolvență (cea mai mare insolvență din industria cărnii din ultimele două decenii), la începutul acestui an, la propria cerere, după ce inițial BCR depusese și ea o cerere în acest sens.


 


 


„A fost o problemă exclusiv de lichiditate pe termen scurt. BCR mi-a restrâns o linie de credit de 30-40 milioane de lei. Am intrat în impas și totul s-a dezvoltat ca un bulgăre de zăpadă“, declara Marin Moraru, directorul general și fondatorul grupului Marex din Brăila, pentru Ziarul Financiar.


 


Insolvența Marex arată impactul pentru companiile locale al reducerii cu 20% a expunerii pe România de către băncile străine, în ultimii cinci ani. Numai BCR și-a redus soldul de credite cu 22,7% în ultimii doi ani, ceea ce a însemnat un minus de finanțare de 2,5 mld. EUR, se arată în cotidianul economic amintit.


 


A doua mare insolvență este a cea a companiei Avicola Crevedia, care, până în 2013, era al doilea mare producător și exportator de carne de pasăre din România, valoare exporturilor de anul trecut cifrându-se la circa 20 milioane EUR. În acest caz, insolvența a fost rezultatul unui scandal de evaziune fiscală, în toamna anului trecut, procurorii anticorupție punând sechestru asigurător pe activele  societăților Avicola Crevedia și Avicola Tărtășești (deținute de același proprietar). Valoarea bunurilor sechestrate acoperă în totalitate prejudiciul de 50 de milioane de euro, arătat de procurorii DNA.


 


Al treilea mare caz de insolvență din industrie este cel al Galli Gallo, cel mai mare crescător și procesator de curcani de pe piața locală, companie care a intrat în insolvență la propria cerere, pe fondul dificultăților din industrie, dar și pe fondul unor datorii de 8 milioane de euro, ce trebuie plătite Ministerului Agriculturii ca despăgubiri în "dosarul gripei aviare" din 2006. În acest caz, este de așteptat că nu se va ajunge la faliment, Răzvan Șandru, directorul general al companiei, arătând că businessul va fi reorganizat și că nu sunt vizate restructurări de personal.


 


...și evaziuni


 


În scandaluri legate de evaziune fiscală, dar fără a se afla în insolvență sunt implicate și firme precum Unicarm (locul 2 în top) și Avicola Mihăilești (locul 10 în top). Unicarm Satu Mare, companie ce deține 80 de magazine proprii și 7 depozite logistice (în partea de nord și centru a țării), precum și fabrici de procesare a cărnii a fost zguduită, începând cu jumătatea anului 2013 de un scandal cu privire la o evaziune fiscală în valoare de circa 40 milioane de EUR, conform estimărilor DIICOT, firma plătind asigurări de viață în loc de salarii, pentru a evita plata impozitelor pe salarii.


 


În cazul Avicola Mihăilești evaziunea fiscală este estimată la circa 50 de milioane de euro, iar patronul firmei, libanezul El-Khoury Elias,  a fost reținut preventiv, de către DNA într-un dosar în care au mai fost reținute alte 29 de persoane, între care și un procuror șef.


 


Polul succesului


 


La polul opus, cel mai mare profit atât ca valoare nominală (33.729.681 RON echivalentul a aprox. 7,7 milioane EUR), cât și ca pondere în cifra de afaceri (7,9%) a fost realizat de locul 3 în top, firma Transavia, care este cel mai mare producător de carne de pui din România. Acest rezultat este cu atât mai remarcabil cu cât sectorul cărnii de pui are probleme serioase, după cum am putut vedea.


 


Cel mai mare profit pe salariat este realizat de Transavia SA (34.348 RON), SMITHFIELD PROD SRL (24.845 RON), FOX COM SERV DISTRIBUTION SRL (18.990 RON), ELIT SRL (12.974 RON) și CAROLI FOODS GROUP SRL (10.881 RON).


 


În schimb, primele cinci companii din punctul de vedere al cifrei de afaceri realizate de un salariat sunt SMITHFIELD PROD SRL (1.213.195 RON), AVICOLA MIHAILESTI S.R.L. (1.138.529 RON), DIANA SRL (615.955 RON), FOX COM SERV DISTRIBUTION SRL (572.988 RON) și DOLY-COM SRL (476.557 RON).


 


De remarcat că, în acest ultim top, s-ar fi aflat și două dintre companiile aflate în prezent în insolvență: MAREX SA (1.233.992 RON) și AVICOLA CREVEDIA (678.792 RON).

Alte articole recomandate:

Ca urmare a investițiilor făcute în propriile lanțuri de desfacere, magazinele procesatorilor, dar și unele rețele independente românești de retail, devin tot mai puternice, în fața marilor lanțuri de magazine.   Astfel, în țară, lanțurile de magazine deținute de oameni de afaceri români amenință supremația marilor magazine. Românii au avantajul că sunt de mai mult timp pe piață, iar alimentele vândute sunt [...]
Consumer Report 2015 este al doilea studiu despre comportamentul consumatorilor romani, lansat de Starcom MediaVest. Studiul cumuleaza date din studiul SNA Focus, studii de monitorizare a comportamentului media, research-uri dezvoltate de Starcom MediaVest Group si date puse la dispozitie de catre colaboratori SMG, precum Ivox sau Google, notează Iqads.   Despre rafinarea segmentarii, a importantei ei si despre SMG Experience Map, doamna Diana Ionel (Head of SMG [...]
Consumatorii romani tineri se informeaza mai ales online in privinta caracteristicilor, disponibilitatii si pretului produselor si serviciilor de care sunt interesati, conform studiului Experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, lansat de EY Romania astazi. In Romania 4 din 10 cumparatori sunt deja consumatori digitali, fata de 6 din 10 la nivel global. Pe de alta parte, in Romania din 10 consumatori digitali, doar 6 se informeaza online, dar cumpara din magazin, 3 cumpara online [...]
Recesiunea îndelungată își spune cuvântul. Românii nu își permit să cheltuiască mai mult de 110 euro pentru cadourile de Crăciun, în acest an.  Potrivit unui studiu întocmit de firma de cercetare Ipsos pentru ING Bank, această sumă ne situează sub bulgari și cehi, dar peste polonezi și olandezi. Studiul analizează răspunsurile a peste 12.000 de consumatori din 13 țări, și anume România, Cehia, Austria, Luxemburg, Italia, Spania, Franța, [...]
Consumul de ciuperci în România este estimat la un kilogram pe cap de locuitor, în scădere cu 10% în ultimul an și de patru ori mai puțin față de media în Uniunea Europeană, potrivit lui Eugen Băjenaru, președintele Asociației Naționale a Producătorilor de Ciuperci din România. Din datele asociației, în România se produc anual 20.000 de tone de ciuperci, cu o valoare de piață de aproximativ 50 de milioane de euro.Eugen Băjenariu spune că volumul [...]
Producătorul de vin Domeniile Ostrov a vândut cu ocazia Sărbătorilor de iarnă din acest an, aproximativ300.000 de sticle de vin din toate gamele prezente la raft în retail și în HoReCa. Este vorba de Domeniile Ostrov, Domeniile Ostrov Reserve sau Păcuiul lui Soare (gama care se vinde doar în Mega Image) în retail și de gamele de vinuri istorice: Cetatea Durostorum și Canaraua Fetii pentru HoReCa. Toate gamele sunt produse și îmbuteliate la Cramel [...]
Afacerile cu spații destinate organizărilor de evenimente pentru companii reprezintă o piață încă mică, însă cu potențial important de dezvoltare, în condițiile în care anual în România apar noi astfel de locații, iar cererea din partea firmelor este din ce în ce mai mare.   150 de evenimente într-un an!   Spre exemplu, la începutul anului, Centrul de Afaceri și Expozițional Bacău S.A. [...]
Timișoreana a fost brandul cu cele mai mari volume de bere vândute pe piața locală în 2014, arată datele companiei de cercetare de piață Canadean, poziție pe care a ocupat-o atât în 2013, cât și în 2012. Timișoreana, brand din segmentul mediu de preț, aflată în por­tofoliul Ursus Breweries, este secondată de Bucegi (Heineken), iar pe locul trei se află Ciucaș (Ursus).   Cumulat, primele 10 branduri de bere de pe piața locală au avut în [...]

 

Living fresh
meatmilk
testo
infoALIMENT MAGAZIN