Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

(Autor: Alexandru Peligrad) 


Primii 20 de jucători din industria cărnii din România au realizat o cifră de afaceri însumată de peste 1,2 miliarde EUR în 2012 (conform ultimelor date disponibile oferite de Ministerul de Finanțe). Cea mai spectaculoasă evoluție a cifrei de afaceri în perioada 2008-2012 a înregistrat-o Scandia Food, cel mai mare producător român de pate de ficat și conserve de carne din România, creștere de 52 de ori de la 3,8 milioane lei în 2008, la 198 milioane lei în 2012.


 


Expansiune, prin sacrificarea profitului


 


Expansiunea rapidă s-a făcut însă prin sacrificarea profitului, firma aflându-se în 2012 pe pierdere (-2,4% din cifra de afaceri). Evoluții remarcabile ale cifrei de afaceri au înregistrat în perioada menționată și AVICOLA MIHĂILEȘTI (de 3,2 ori) și FOX COM SERV DISTRIBUTION SRL (deținătoarea mărcii de mezeluri Fox, cu o creștere de 2,35 ori). De remarcat este și faptul că primele trei poziții în clasamentul celor mai importanți 20 de jucători din industria românească a cărnii - SMITHFIELD PROD SRL, UNICARM SRL și TRANSAVIA SA – au înregistrat între 2008 și 2012 o creștere a cifrei de afaceri cuprinse între +55%- TRANSAVIA și +125%- SMITHFIELD PROD SRL.


 


 


SMITHFIELD, cel mai mare jucător de pe piața românească a cărnii și lider în industria de creștere a porcinelor și a producerii cărnii de porc, realizează în prezent aproximativ 30% din carcasele clasificate (evaluate calitativ și comercial) din România, producția de porci a companiei ajungând la 950.000 de porci comerciali anual.


 


Compania americană, unul dintre cei mai mari jucători la nivel mondial pe piața cărnii de porc, achiziționată recent de chinezii de la Shuanghui, gestionează în România, 46 de ferme în județele Timiș și Arad. Ea deține în țara noastră SMITHFIELD PROD SRL cu o cifră de afaceri de 795 milioane RON și un număr de 614 angajați și SMITHFIELD FERME SRL cu o cifră de afaceri de 697,6 milioane RON și un număr de 1060 de angajați.


 


SMITHFIELD a fost în 2013 cel mai mare exportator de carne din economie și a acoperit în totalitate segmentul de export pentru carne de porc, cu livrări de peste 29 de milioane de euro în primele zece luni ale anului trecut (în special către Ungaria).


         


Probleme la vârful ierarhiei


 


În ciuda evoluțiilor spectaculoase ale cifrei de afaceri, cei mai importanți 20 de jucători din industria românească a cărnii nu se simt prea bine. La cele 1,2 miliarde EUR cifră de afaceri aceștia au raportat un profit care s-a situat cu puțin sub 9 milioane de EUR (circa 0,7%, raportat la cifra de afaceri), ceea ce indică faptul că sectorul se află puțin peste limita de profitabilitate, situație generatoare de probleme în viitor.


 


Firmele din top 20 care în 2012 au înregistrat cele mai mari pierderi – în valoare nominală – sunt SCANDIA FOOD S.R.L. (-4.645.716 RON), ANGST RO S.R.L. (-7.752.223 RON), CRISTIM 2 PRODCOM SRL (-8.682.475 RON), INTEGRA SRL (-19.084.263 RON) și AVICOLA MIHĂILEȘTI S.R.L. (-32.481.066 RON).


 


Și din punctul de vedere al ratei pierderilor în cifra de afaceri clasamentul este aproximativ același, singura excepție fiind schimbul de locuri între INTEGRA SRL (-20,19%) și AVICOLA MIHĂILEȘTI S.R.L. (-14,41/). Pentru restul companiilor aflate pe pierderi  între -2,34% (SCANDIA FOOD) și -4,18% (ANGST).


 


Insolvențe...


 


De altfel, problemele nu au ocolit sectorul în anul 2013 și prima parte a anului 2014, mai multe companii, în special din domeniul cărnii de pasăre anunțându-și insolvența. Dar nu firmele cu cele mai mari pierderi au fost nevoite să intre în insolvență, cele mai răsunătoare insolvențe fiind anunțate de Marex Brăila, Avicola Crevedia și Galli Gallo.


 


 


Companiile Marex și Vegetal Trading, care formează cel mai mare complex de creștere și procesare a porcilor, cu capital românesc, au intrat în insolvență (cea mai mare insolvență din industria cărnii din ultimele două decenii), la începutul acestui an, la propria cerere, după ce inițial BCR depusese și ea o cerere în acest sens.


 


 


„A fost o problemă exclusiv de lichiditate pe termen scurt. BCR mi-a restrâns o linie de credit de 30-40 milioane de lei. Am intrat în impas și totul s-a dezvoltat ca un bulgăre de zăpadă“, declara Marin Moraru, directorul general și fondatorul grupului Marex din Brăila, pentru Ziarul Financiar.


 


Insolvența Marex arată impactul pentru companiile locale al reducerii cu 20% a expunerii pe România de către băncile străine, în ultimii cinci ani. Numai BCR și-a redus soldul de credite cu 22,7% în ultimii doi ani, ceea ce a însemnat un minus de finanțare de 2,5 mld. EUR, se arată în cotidianul economic amintit.


 


A doua mare insolvență este a cea a companiei Avicola Crevedia, care, până în 2013, era al doilea mare producător și exportator de carne de pasăre din România, valoare exporturilor de anul trecut cifrându-se la circa 20 milioane EUR. În acest caz, insolvența a fost rezultatul unui scandal de evaziune fiscală, în toamna anului trecut, procurorii anticorupție punând sechestru asigurător pe activele  societăților Avicola Crevedia și Avicola Tărtășești (deținute de același proprietar). Valoarea bunurilor sechestrate acoperă în totalitate prejudiciul de 50 de milioane de euro, arătat de procurorii DNA.


 


Al treilea mare caz de insolvență din industrie este cel al Galli Gallo, cel mai mare crescător și procesator de curcani de pe piața locală, companie care a intrat în insolvență la propria cerere, pe fondul dificultăților din industrie, dar și pe fondul unor datorii de 8 milioane de euro, ce trebuie plătite Ministerului Agriculturii ca despăgubiri în "dosarul gripei aviare" din 2006. În acest caz, este de așteptat că nu se va ajunge la faliment, Răzvan Șandru, directorul general al companiei, arătând că businessul va fi reorganizat și că nu sunt vizate restructurări de personal.


 


...și evaziuni


 


În scandaluri legate de evaziune fiscală, dar fără a se afla în insolvență sunt implicate și firme precum Unicarm (locul 2 în top) și Avicola Mihăilești (locul 10 în top). Unicarm Satu Mare, companie ce deține 80 de magazine proprii și 7 depozite logistice (în partea de nord și centru a țării), precum și fabrici de procesare a cărnii a fost zguduită, începând cu jumătatea anului 2013 de un scandal cu privire la o evaziune fiscală în valoare de circa 40 milioane de EUR, conform estimărilor DIICOT, firma plătind asigurări de viață în loc de salarii, pentru a evita plata impozitelor pe salarii.


 


În cazul Avicola Mihăilești evaziunea fiscală este estimată la circa 50 de milioane de euro, iar patronul firmei, libanezul El-Khoury Elias,  a fost reținut preventiv, de către DNA într-un dosar în care au mai fost reținute alte 29 de persoane, între care și un procuror șef.


 


Polul succesului


 


La polul opus, cel mai mare profit atât ca valoare nominală (33.729.681 RON echivalentul a aprox. 7,7 milioane EUR), cât și ca pondere în cifra de afaceri (7,9%) a fost realizat de locul 3 în top, firma Transavia, care este cel mai mare producător de carne de pui din România. Acest rezultat este cu atât mai remarcabil cu cât sectorul cărnii de pui are probleme serioase, după cum am putut vedea.


 


Cel mai mare profit pe salariat este realizat de Transavia SA (34.348 RON), SMITHFIELD PROD SRL (24.845 RON), FOX COM SERV DISTRIBUTION SRL (18.990 RON), ELIT SRL (12.974 RON) și CAROLI FOODS GROUP SRL (10.881 RON).


 


În schimb, primele cinci companii din punctul de vedere al cifrei de afaceri realizate de un salariat sunt SMITHFIELD PROD SRL (1.213.195 RON), AVICOLA MIHAILESTI S.R.L. (1.138.529 RON), DIANA SRL (615.955 RON), FOX COM SERV DISTRIBUTION SRL (572.988 RON) și DOLY-COM SRL (476.557 RON).


 


De remarcat că, în acest ultim top, s-ar fi aflat și două dintre companiile aflate în prezent în insolvență: MAREX SA (1.233.992 RON) și AVICOLA CREVEDIA (678.792 RON).

Alte articole recomandate:

„Prea bun, prea ca la tara” (sloganul brandului Covalact) si „Prietenii stiu de ce”(sloganul Bergenbier) si „Viitorul suna bine” (Vodafone) sunt sloganurile utilizate cel mai des in social media in conversatiile cotidiene ale utilizatorilor de internet in ultimele 3 luni, potrivit topului realizat de ZURF – instrument detinut de compania de research Exact Cercetare & Consultanta, informeaza Magazin Progresiv. ZURF monitorizeaza conversatiile [...]
În România se comercializează cele mai ieftine băuturi nealcoolice din Uniunea Europeană, prețul acestora reprezentând 74% din media UE. Potrivit datelor furnizate de Eurostat pentru anul 2012, la mâncare (67%) și băuturi alcoolice (75%) ne plasăm pe locul al doilea după Polonia, și, respectiv, Bulgaria. Deși se situează la 68% din media UE, prețul la tutun ne plasează de-abia pe locul 7. Contrar percepției publice, analiza Eurostat [...]
Producătorul de vin Domeniile Ostrov a vândut cu ocazia Sărbătorilor de iarnă din acest an, aproximativ300.000 de sticle de vin din toate gamele prezente la raft în retail și în HoReCa. Este vorba de Domeniile Ostrov, Domeniile Ostrov Reserve sau Păcuiul lui Soare (gama care se vinde doar în Mega Image) în retail și de gamele de vinuri istorice: Cetatea Durostorum și Canaraua Fetii pentru HoReCa. Toate gamele sunt produse și îmbuteliate la Cramel [...]
Industria globală a pâinii și produselor de panificație este de așteptat să depășească nivelul de 447 miliarde de dolari până în 2017, conform raportului Global Industry Analysts. Segmentul pâinii și rolelor de pâine reprezintă cel mai mare segment la nivel global, urmat de cel de patiserie/cofetărie. Creșterea cererii pentru pâine și produse de panificație este determinată, în principal, de schimbarea stilului de viață, consumatorii având la [...]
Consumer Report 2015 este al doilea studiu despre comportamentul consumatorilor romani, lansat de Starcom MediaVest. Studiul cumuleaza date din studiul SNA Focus, studii de monitorizare a comportamentului media, research-uri dezvoltate de Starcom MediaVest Group si date puse la dispozitie de catre colaboratori SMG, precum Ivox sau Google, notează Iqads.   Despre rafinarea segmentarii, a importantei ei si despre SMG Experience Map, doamna Diana Ionel (Head of SMG [...]
Consumatorii romani tineri se informeaza mai ales online in privinta caracteristicilor, disponibilitatii si pretului produselor si serviciilor de care sunt interesati, conform studiului Experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, lansat de EY Romania astazi. In Romania 4 din 10 cumparatori sunt deja consumatori digitali, fata de 6 din 10 la nivel global. Pe de alta parte, in Romania din 10 consumatori digitali, doar 6 se informeaza online, dar cumpara din magazin, 3 cumpara online [...]
De-a lungul anului, numărul celor care consumă alcool variază, vârful fiind înregistrat în sezonul cald (aprilie – septembrie). Preferatele românilor sunt berea și vinul făcut în casă, a căror importanță în consumul de alcool se schimbă odată cu sezonul: berea este preferata verii, iar vinul se consumă mai ales în anotimpul rece. În perioada octombrie 2015 – martie 2016, cota de consum pentru vinul de casă s [...]
Salariul mediu net din Ro­mâ­nia îți permite să cumperi 15 coșuri de alimente de bază într-o lună, pe când un polo­nez poate cumpăra 25, iar un german 50. ZF a calculat costul me­diu al aceluiași coș cu 15 alimente în mai multe piețe din Europa Cen­trală și de Est și în Ger­­ma­nia și a ob­ser­vat că un român plă­tește în me­die 24 de euro, cu 8% mai puțin decât un po­lo­nez și cu [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN