Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În România se comercializează cele mai ieftine băuturi nealcoolice din Uniunea Europeană, prețul acestora reprezentând 74% din media UE. Potrivit datelor furnizate de Eurostat pentru anul 2012, la mâncare (67%) și băuturi alcoolice (75%) ne plasăm pe locul al doilea după Polonia, și, respectiv, Bulgaria. Deși se situează la 68% din media UE, prețul la tutun ne plasează de-abia pe locul 7.


Contrar percepției publice, analiza Eurostat ne spune că mâncarea și băuturile nealcoolice sunt de puțin mai ieftine în România decât în Bulgaria și au prețuri medii semnificativ sub cele din Ungaria.


Campioana absolută a sectorului alimentar este Polonia, care conduce detașat la toate capitolele: 60% din media europeană de preț la mâncare, cu 74% la ulei și grăsimi, 55% la fructe și legume ( inclusiv cartofi) și 73% la alte produse alimentare.


Pentru referință, am prezentat și situația din cele mai mari cinci țări ale Uniunii, care prezintă valori convergente, destul de aproape de media europeană. De reținut că exprimarea nivelului relativ de prețuri s-a făcut în termeni de indici ai nivelului de preț. Peste 100, țara respectivă este relativ scumpă în ceea ce privește grupa de produse analizată și invers.


Pentru a vedea care este poziția relativă a produselor alimentare, băuturilor nealcoolice , a băuturilor alcoolice și tutunului față de coșul de consum, am introdus în comparație și nivelul relativ al cheltuielilor finale pentru consum ale gospodăriilor (abreviat HFCE, în engleză). Dacă acesta este vizibil mai mic decât nivelul relativ al costurilor cu mâncarea, atunci aceasta din urmă este resimțită ca fiind mai scumpă față de produsele non-alimentare.


La țările mari, Franța are o poziție neutră, iar Italia și Germania au prețuri relativ mai mari la mâncare decât costurile totale pentru consum la nivelul gospodăriilor, rezultat indirect al subvențiilor acordate agricultorilor. În schimb, Spania și Marea Britanie au o mâncare mai ”ieftină”, prima cu valori sub media europeană.


Ponderile produselor prezentate mai sus în coșul de consum sunt cu totul altele potrivit uzanțelor din țările UE decât la noi. Eurostat avansează drept ”normale” ponderi de 16% pentru mâncare, 2% pentru băuturi nealcoolice și câte 3% pentru băuturi alcoolice și tutun. Noi avem dublu la mâncare și băuturi nealcoolice (37,64%) și figurăm cu doar 1,16% la băuturi alocoolice (vezi autoconsumul dar și evaziunea).


Suntem, însă, lideri europeni ai banilor făcuți scrum, cu 6,27% din cheltuielile unei gospodării, adică aproape exact tot atâta cât dăm pe pâine și produse de panificație. Pe lângă procentajul ridicat de fumători, explicația constă în temperarea contrabandei și în prețul relativ ridicat al țigărilor la noi față de vecinele Bulgaria și Ungaria (care are și cel mai mic preț). Mai multe, pe www.cursdeguvernare.ro


 

Alte articole recomandate:

Afacerile cu spații destinate organizărilor de evenimente pentru companii reprezintă o piață încă mică, însă cu potențial important de dezvoltare, în condițiile în care anual în România apar noi astfel de locații, iar cererea din partea firmelor este din ce în ce mai mare.   150 de evenimente într-un an!   Spre exemplu, la începutul anului, Centrul de Afaceri și Expozițional Bacău S.A. [...]
Consumer Report 2015 este al doilea studiu despre comportamentul consumatorilor romani, lansat de Starcom MediaVest. Studiul cumuleaza date din studiul SNA Focus, studii de monitorizare a comportamentului media, research-uri dezvoltate de Starcom MediaVest Group si date puse la dispozitie de catre colaboratori SMG, precum Ivox sau Google, notează Iqads.   Despre rafinarea segmentarii, a importantei ei si despre SMG Experience Map, doamna Diana Ionel (Head of SMG [...]
(Autor: Alexandru Peligrad)  Primii 20 de jucători din industria cărnii din România au realizat o cifră de afaceri însumată de peste 1,2 miliarde EUR în 2012 (conform ultimelor date disponibile oferite de Ministerul de Finanțe). Cea mai spectaculoasă evoluție a cifrei de afaceri în perioada 2008-2012 a înregistrat-o Scandia Food, cel mai mare producător român de pate de ficat și conserve de carne din România, creștere de 52 de ori de la 3,8 [...]
"Comerțul alimentar online este abia vizibil în România și această situație nu este de așteptat să se schimbe în mod semnificativ în timpul perioadei de prognoză (2013-2017). Vânzările online de alimente ale retailerilor se vor dezvolta lent în perioada analizată, având în vedere că majoritatea consumatorilor români preferă în general să-și cumpere alimentele din magazinele tradiționale", estimează Euromonitor. Cu toate acestea, [...]
Consumul de ciuperci în România este estimat la un kilogram pe cap de locuitor, în scădere cu 10% în ultimul an și de patru ori mai puțin față de media în Uniunea Europeană, potrivit lui Eugen Băjenaru, președintele Asociației Naționale a Producătorilor de Ciuperci din România. Din datele asociației, în România se produc anual 20.000 de tone de ciuperci, cu o valoare de piață de aproximativ 50 de milioane de euro.Eugen Băjenariu spune că volumul [...]
Uniunea Europeană (UE) ar putea pierde 6,7 miliarde de euro și peste 130.000 de locuri de muncă, în urma interdicțiilor la importurile de alimente din țările UE impuse de către Rusia, potrivit unei estimări a grupului bancar ING din Olanda. De asemenea, embargoul impus de Rusia nu îi va afecta doar pe exportatorii din UE, efectele măsurii dispuse de Moscova urmând să se extindă inclusiv până la nivelul furnizorilor acestora, relatează Bloomberg. UE a vândut [...]
Producătorul de vin Domeniile Ostrov a vândut cu ocazia Sărbătorilor de iarnă din acest an, aproximativ300.000 de sticle de vin din toate gamele prezente la raft în retail și în HoReCa. Este vorba de Domeniile Ostrov, Domeniile Ostrov Reserve sau Păcuiul lui Soare (gama care se vinde doar în Mega Image) în retail și de gamele de vinuri istorice: Cetatea Durostorum și Canaraua Fetii pentru HoReCa. Toate gamele sunt produse și îmbuteliate la Cramel [...]
De-a lungul anului, numărul celor care consumă alcool variază, vârful fiind înregistrat în sezonul cald (aprilie – septembrie). Preferatele românilor sunt berea și vinul făcut în casă, a căror importanță în consumul de alcool se schimbă odată cu sezonul: berea este preferata verii, iar vinul se consumă mai ales în anotimpul rece. În perioada octombrie 2015 – martie 2016, cota de consum pentru vinul de casă s [...]

 

Living fresh
meatmilk
testo
infoALIMENT MAGAZIN