Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În România se comercializează cele mai ieftine băuturi nealcoolice din Uniunea Europeană, prețul acestora reprezentând 74% din media UE. Potrivit datelor furnizate de Eurostat pentru anul 2012, la mâncare (67%) și băuturi alcoolice (75%) ne plasăm pe locul al doilea după Polonia, și, respectiv, Bulgaria. Deși se situează la 68% din media UE, prețul la tutun ne plasează de-abia pe locul 7.


Contrar percepției publice, analiza Eurostat ne spune că mâncarea și băuturile nealcoolice sunt de puțin mai ieftine în România decât în Bulgaria și au prețuri medii semnificativ sub cele din Ungaria.


Campioana absolută a sectorului alimentar este Polonia, care conduce detașat la toate capitolele: 60% din media europeană de preț la mâncare, cu 74% la ulei și grăsimi, 55% la fructe și legume ( inclusiv cartofi) și 73% la alte produse alimentare.


Pentru referință, am prezentat și situația din cele mai mari cinci țări ale Uniunii, care prezintă valori convergente, destul de aproape de media europeană. De reținut că exprimarea nivelului relativ de prețuri s-a făcut în termeni de indici ai nivelului de preț. Peste 100, țara respectivă este relativ scumpă în ceea ce privește grupa de produse analizată și invers.


Pentru a vedea care este poziția relativă a produselor alimentare, băuturilor nealcoolice , a băuturilor alcoolice și tutunului față de coșul de consum, am introdus în comparație și nivelul relativ al cheltuielilor finale pentru consum ale gospodăriilor (abreviat HFCE, în engleză). Dacă acesta este vizibil mai mic decât nivelul relativ al costurilor cu mâncarea, atunci aceasta din urmă este resimțită ca fiind mai scumpă față de produsele non-alimentare.


La țările mari, Franța are o poziție neutră, iar Italia și Germania au prețuri relativ mai mari la mâncare decât costurile totale pentru consum la nivelul gospodăriilor, rezultat indirect al subvențiilor acordate agricultorilor. În schimb, Spania și Marea Britanie au o mâncare mai ”ieftină”, prima cu valori sub media europeană.


Ponderile produselor prezentate mai sus în coșul de consum sunt cu totul altele potrivit uzanțelor din țările UE decât la noi. Eurostat avansează drept ”normale” ponderi de 16% pentru mâncare, 2% pentru băuturi nealcoolice și câte 3% pentru băuturi alcoolice și tutun. Noi avem dublu la mâncare și băuturi nealcoolice (37,64%) și figurăm cu doar 1,16% la băuturi alocoolice (vezi autoconsumul dar și evaziunea).


Suntem, însă, lideri europeni ai banilor făcuți scrum, cu 6,27% din cheltuielile unei gospodării, adică aproape exact tot atâta cât dăm pe pâine și produse de panificație. Pe lângă procentajul ridicat de fumători, explicația constă în temperarea contrabandei și în prețul relativ ridicat al țigărilor la noi față de vecinele Bulgaria și Ungaria (care are și cel mai mic preț). Mai multe, pe www.cursdeguvernare.ro


 

Alte articole recomandate:

1% dintre români încep toamna pregătind murături și conserve pentru iarnă, iar peste jumătate dintre gospodării investesc între 100 și 300 lei în această activitate, în timp ce 26% cheltuie între 300 și 500 lei. Informațiile au fost obținute în urma unui sondaj pe tema conservelor pregătite toamna în România, realizat de Unisol pe platforma online Ivox, în perioada 29 august – 14 septembrie 2014, pe un eșantion de 5.596 [...]
(Autor: Alexandru Peligrad)  Primii 20 de jucători din industria cărnii din România au realizat o cifră de afaceri însumată de peste 1,2 miliarde EUR în 2012 (conform ultimelor date disponibile oferite de Ministerul de Finanțe). Cea mai spectaculoasă evoluție a cifrei de afaceri în perioada 2008-2012 a înregistrat-o Scandia Food, cel mai mare producător român de pate de ficat și conserve de carne din România, creștere de 52 de ori de la 3,8 [...]
(Comunicat) Cum s-a văzut în piață reducerea TVA-ului la produse alimentare și la băuturi non-alcoolice aplicată în iunie anul acesta? În primul rând, conform datelor INSSE, acest lucru s-a tradus într-o inflație negativă medie a prețurilor de -6.8% în perioada iunie - septembrie 2015.     Întrebarea cea mai des regăsită pe buzele jucătorilor din această industrie este “Ce s-a întâmplat cu [...]
Sectorul Racoritoare a generat in luna martie a acestui an aproape 2000 de aparitii in online, cu 12% mai putin ca in luna februarie, si un viewership de 200.000 de milioane. Vizibilitatea sectorului a crescut cu 10% in presa online, insa a scazut pe bloguri&forumuri si pe retelele sociale cu 1%, respectiv 16%. Topul lunar al celor mai vizibile branduri pe Facebook este realizat de fbMonitor, platforma de monitorizare si analiza a paginilor de Facebook lansata de TreeWorks, si acopera 24 [...]
Consumatorii romani tineri se informeaza mai ales online in privinta caracteristicilor, disponibilitatii si pretului produselor si serviciilor de care sunt interesati, conform studiului Experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, lansat de EY Romania astazi. In Romania 4 din 10 cumparatori sunt deja consumatori digitali, fata de 6 din 10 la nivel global. Pe de alta parte, in Romania din 10 consumatori digitali, doar 6 se informeaza online, dar cumpara din magazin, 3 cumpara online [...]
De-a lungul anului, numărul celor care consumă alcool variază, vârful fiind înregistrat în sezonul cald (aprilie – septembrie). Preferatele românilor sunt berea și vinul făcut în casă, a căror importanță în consumul de alcool se schimbă odată cu sezonul: berea este preferata verii, iar vinul se consumă mai ales în anotimpul rece. În perioada octombrie 2015 – martie 2016, cota de consum pentru vinul de casă s [...]
Afacerile cu spații destinate organizărilor de evenimente pentru companii reprezintă o piață încă mică, însă cu potențial important de dezvoltare, în condițiile în care anual în România apar noi astfel de locații, iar cererea din partea firmelor este din ce în ce mai mare.   150 de evenimente într-un an!   Spre exemplu, la începutul anului, Centrul de Afaceri și Expozițional Bacău S.A. [...]
Salariul mediu net din Ro­mâ­nia îți permite să cumperi 15 coșuri de alimente de bază într-o lună, pe când un polo­nez poate cumpăra 25, iar un german 50. ZF a calculat costul me­diu al aceluiași coș cu 15 alimente în mai multe piețe din Europa Cen­trală și de Est și în Ger­­ma­nia și a ob­ser­vat că un român plă­tește în me­die 24 de euro, cu 8% mai puțin decât un po­lo­nez și cu [...]

 

Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN