Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În România se comercializează cele mai ieftine băuturi nealcoolice din Uniunea Europeană, prețul acestora reprezentând 74% din media UE. Potrivit datelor furnizate de Eurostat pentru anul 2012, la mâncare (67%) și băuturi alcoolice (75%) ne plasăm pe locul al doilea după Polonia, și, respectiv, Bulgaria. Deși se situează la 68% din media UE, prețul la tutun ne plasează de-abia pe locul 7.


Contrar percepției publice, analiza Eurostat ne spune că mâncarea și băuturile nealcoolice sunt de puțin mai ieftine în România decât în Bulgaria și au prețuri medii semnificativ sub cele din Ungaria.


Campioana absolută a sectorului alimentar este Polonia, care conduce detașat la toate capitolele: 60% din media europeană de preț la mâncare, cu 74% la ulei și grăsimi, 55% la fructe și legume ( inclusiv cartofi) și 73% la alte produse alimentare.


Pentru referință, am prezentat și situația din cele mai mari cinci țări ale Uniunii, care prezintă valori convergente, destul de aproape de media europeană. De reținut că exprimarea nivelului relativ de prețuri s-a făcut în termeni de indici ai nivelului de preț. Peste 100, țara respectivă este relativ scumpă în ceea ce privește grupa de produse analizată și invers.


Pentru a vedea care este poziția relativă a produselor alimentare, băuturilor nealcoolice , a băuturilor alcoolice și tutunului față de coșul de consum, am introdus în comparație și nivelul relativ al cheltuielilor finale pentru consum ale gospodăriilor (abreviat HFCE, în engleză). Dacă acesta este vizibil mai mic decât nivelul relativ al costurilor cu mâncarea, atunci aceasta din urmă este resimțită ca fiind mai scumpă față de produsele non-alimentare.


La țările mari, Franța are o poziție neutră, iar Italia și Germania au prețuri relativ mai mari la mâncare decât costurile totale pentru consum la nivelul gospodăriilor, rezultat indirect al subvențiilor acordate agricultorilor. În schimb, Spania și Marea Britanie au o mâncare mai ”ieftină”, prima cu valori sub media europeană.


Ponderile produselor prezentate mai sus în coșul de consum sunt cu totul altele potrivit uzanțelor din țările UE decât la noi. Eurostat avansează drept ”normale” ponderi de 16% pentru mâncare, 2% pentru băuturi nealcoolice și câte 3% pentru băuturi alcoolice și tutun. Noi avem dublu la mâncare și băuturi nealcoolice (37,64%) și figurăm cu doar 1,16% la băuturi alocoolice (vezi autoconsumul dar și evaziunea).


Suntem, însă, lideri europeni ai banilor făcuți scrum, cu 6,27% din cheltuielile unei gospodării, adică aproape exact tot atâta cât dăm pe pâine și produse de panificație. Pe lângă procentajul ridicat de fumători, explicația constă în temperarea contrabandei și în prețul relativ ridicat al țigărilor la noi față de vecinele Bulgaria și Ungaria (care are și cel mai mic preț). Mai multe, pe www.cursdeguvernare.ro


 

Alte articole recomandate:

1% dintre români încep toamna pregătind murături și conserve pentru iarnă, iar peste jumătate dintre gospodării investesc între 100 și 300 lei în această activitate, în timp ce 26% cheltuie între 300 și 500 lei. Informațiile au fost obținute în urma unui sondaj pe tema conservelor pregătite toamna în România, realizat de Unisol pe platforma online Ivox, în perioada 29 august – 14 septembrie 2014, pe un eșantion de 5.596 [...]
De-a lungul anului, numărul celor care consumă alcool variază, vârful fiind înregistrat în sezonul cald (aprilie – septembrie). Preferatele românilor sunt berea și vinul făcut în casă, a căror importanță în consumul de alcool se schimbă odată cu sezonul: berea este preferata verii, iar vinul se consumă mai ales în anotimpul rece. În perioada octombrie 2015 – martie 2016, cota de consum pentru vinul de casă s [...]
„Prea bun, prea ca la tara” (sloganul brandului Covalact) si „Prietenii stiu de ce”(sloganul Bergenbier) si „Viitorul suna bine” (Vodafone) sunt sloganurile utilizate cel mai des in social media in conversatiile cotidiene ale utilizatorilor de internet in ultimele 3 luni, potrivit topului realizat de ZURF – instrument detinut de compania de research Exact Cercetare & Consultanta, informeaza Magazin Progresiv. ZURF monitorizeaza conversatiile [...]
85% dintre respondentii care au participat la un studiu online spun ca preturile afecteaza alegerile pe care le fac in ceea ce priveste produsele pe care le cumpara, potrivit studiului Nielsen Global Survey of Inflation Impact. Studiul realizat a avut in vedere 29.000 de respondenti online din 58 de tari (din Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord) si a avut ca obiectiv identificarea modului in care oamenii, cu toate dimensiunile de venituri, se [...]
Consumul de ciuperci în România este estimat la un kilogram pe cap de locuitor, în scădere cu 10% în ultimul an și de patru ori mai puțin față de media în Uniunea Europeană, potrivit lui Eugen Băjenaru, președintele Asociației Naționale a Producătorilor de Ciuperci din România. Din datele asociației, în România se produc anual 20.000 de tone de ciuperci, cu o valoare de piață de aproximativ 50 de milioane de euro.Eugen Băjenariu spune că volumul [...]
Reducerea TVA la pâine de la 24% la 9% a majorat producția fiscalizată în industria de morărit și panificație la 225.000 tone în 10 luni, iar evaziunea fiscală din domeniu s-a diminuat cu 20 de procente, a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN), Aurel Popescu. "Raportul pe 12 luni îl vom avea pe 15 octombrie, dar după 10 luni de la reducerea TVA l [...]
Consumer Report 2015 este al doilea studiu despre comportamentul consumatorilor romani, lansat de Starcom MediaVest. Studiul cumuleaza date din studiul SNA Focus, studii de monitorizare a comportamentului media, research-uri dezvoltate de Starcom MediaVest Group si date puse la dispozitie de catre colaboratori SMG, precum Ivox sau Google, notează Iqads.   Despre rafinarea segmentarii, a importantei ei si despre SMG Experience Map, doamna Diana Ionel (Head of SMG [...]
Conform unui studiu recent, "licoarea magică" pe care o bei zilnici spune foarte multe lucruri despre tine. Astfel, cercetătorii susțin că tipul de cafea pe care îl alegem ne poate reflecta personalitatea, informeaza Antena Stars. Dacă preferi cafeaua tip cappuccino află că ești dominant și obsesiv, iar dacă îți place cea cu lapte, e clar! Ești genul de om care face orice pentru a-i mulțumi pe cei din jurul tău. Cei care aleg cafeaua neagră sunt descriși ca fiind direcți. D [...]

 

Meat Milk TV
testo
testo
infoALIMENT MAGAZIN