Acest site foloseste cookies.
Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Vezi mai multe detalii
close
Stiri, informatii si noutati din industria alimentara si HoReCa

În România se comercializează cele mai ieftine băuturi nealcoolice din Uniunea Europeană, prețul acestora reprezentând 74% din media UE. Potrivit datelor furnizate de Eurostat pentru anul 2012, la mâncare (67%) și băuturi alcoolice (75%) ne plasăm pe locul al doilea după Polonia, și, respectiv, Bulgaria. Deși se situează la 68% din media UE, prețul la tutun ne plasează de-abia pe locul 7.


Contrar percepției publice, analiza Eurostat ne spune că mâncarea și băuturile nealcoolice sunt de puțin mai ieftine în România decât în Bulgaria și au prețuri medii semnificativ sub cele din Ungaria.


Campioana absolută a sectorului alimentar este Polonia, care conduce detașat la toate capitolele: 60% din media europeană de preț la mâncare, cu 74% la ulei și grăsimi, 55% la fructe și legume ( inclusiv cartofi) și 73% la alte produse alimentare.


Pentru referință, am prezentat și situația din cele mai mari cinci țări ale Uniunii, care prezintă valori convergente, destul de aproape de media europeană. De reținut că exprimarea nivelului relativ de prețuri s-a făcut în termeni de indici ai nivelului de preț. Peste 100, țara respectivă este relativ scumpă în ceea ce privește grupa de produse analizată și invers.


Pentru a vedea care este poziția relativă a produselor alimentare, băuturilor nealcoolice , a băuturilor alcoolice și tutunului față de coșul de consum, am introdus în comparație și nivelul relativ al cheltuielilor finale pentru consum ale gospodăriilor (abreviat HFCE, în engleză). Dacă acesta este vizibil mai mic decât nivelul relativ al costurilor cu mâncarea, atunci aceasta din urmă este resimțită ca fiind mai scumpă față de produsele non-alimentare.


La țările mari, Franța are o poziție neutră, iar Italia și Germania au prețuri relativ mai mari la mâncare decât costurile totale pentru consum la nivelul gospodăriilor, rezultat indirect al subvențiilor acordate agricultorilor. În schimb, Spania și Marea Britanie au o mâncare mai ”ieftină”, prima cu valori sub media europeană.


Ponderile produselor prezentate mai sus în coșul de consum sunt cu totul altele potrivit uzanțelor din țările UE decât la noi. Eurostat avansează drept ”normale” ponderi de 16% pentru mâncare, 2% pentru băuturi nealcoolice și câte 3% pentru băuturi alcoolice și tutun. Noi avem dublu la mâncare și băuturi nealcoolice (37,64%) și figurăm cu doar 1,16% la băuturi alocoolice (vezi autoconsumul dar și evaziunea).


Suntem, însă, lideri europeni ai banilor făcuți scrum, cu 6,27% din cheltuielile unei gospodării, adică aproape exact tot atâta cât dăm pe pâine și produse de panificație. Pe lângă procentajul ridicat de fumători, explicația constă în temperarea contrabandei și în prețul relativ ridicat al țigărilor la noi față de vecinele Bulgaria și Ungaria (care are și cel mai mic preț). Mai multe, pe www.cursdeguvernare.ro


 

Alte articole recomandate:

Potrivit unui studiu efectuat de compania de cercetare de piață GfK România la solicitarea Asociației Berarii României, 80% din bărbații români care obișnuiesc să consume bere sărbătoresc în compania ei și victoria echipei favorite, la finalul unei competiții sportive. Aproape 55% din bărbații români au afirmat că obișnuiesc să consume bere și după ce au petrecut o seară făcând sport cu prietenii, berea ocupând și în acest caz primul loc în [...]
"Comerțul alimentar online este abia vizibil în România și această situație nu este de așteptat să se schimbe în mod semnificativ în timpul perioadei de prognoză (2013-2017). Vânzările online de alimente ale retailerilor se vor dezvolta lent în perioada analizată, având în vedere că majoritatea consumatorilor români preferă în general să-și cumpere alimentele din magazinele tradiționale", estimează Euromonitor. Cu toate acestea, [...]
Reducerea TVA la pâine de la 24% la 9% a majorat producția fiscalizată în industria de morărit și panificație la 225.000 tone în 10 luni, iar evaziunea fiscală din domeniu s-a diminuat cu 20 de procente, a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN), Aurel Popescu. "Raportul pe 12 luni îl vom avea pe 15 octombrie, dar după 10 luni de la reducerea TVA l [...]
Conform INSSE, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul de alimente, băuturi și tutun a crescut cu 10,3% ca serie brută și cu 7,6,% în funcție de sezonalitate și numărul de zile lucrătoare în luna ianuarie a lui 2015 comparativ cu luna ianuarie a anului 2014, a anunțat Institutul Național de Statistică (INS). Vânzările brute au scăzut cu  24,8%, iar cele ajustate sezonier au înregistrat un avans de 3,2%.   Per ansamblu, volumul cifrei de afaceri [...]
Industria globală a pâinii și produselor de panificație este de așteptat să depășească nivelul de 447 miliarde de dolari până în 2017, conform raportului Global Industry Analysts. Segmentul pâinii și rolelor de pâine reprezintă cel mai mare segment la nivel global, urmat de cel de patiserie/cofetărie. Creșterea cererii pentru pâine și produse de panificație este determinată, în principal, de schimbarea stilului de viață, consumatorii având la [...]
Afacerile cu spații destinate organizărilor de evenimente pentru companii reprezintă o piață încă mică, însă cu potențial important de dezvoltare, în condițiile în care anual în România apar noi astfel de locații, iar cererea din partea firmelor este din ce în ce mai mare.   150 de evenimente într-un an!   Spre exemplu, la începutul anului, Centrul de Afaceri și Expozițional Bacău S.A. [...]
Uniunea Europeană (UE) ar putea pierde 6,7 miliarde de euro și peste 130.000 de locuri de muncă, în urma interdicțiilor la importurile de alimente din țările UE impuse de către Rusia, potrivit unei estimări a grupului bancar ING din Olanda. De asemenea, embargoul impus de Rusia nu îi va afecta doar pe exportatorii din UE, efectele măsurii dispuse de Moscova urmând să se extindă inclusiv până la nivelul furnizorilor acestora, relatează Bloomberg. UE a vândut [...]
(Autor: Alexandru Peligrad)  Primii 20 de jucători din industria cărnii din România au realizat o cifră de afaceri însumată de peste 1,2 miliarde EUR în 2012 (conform ultimelor date disponibile oferite de Ministerul de Finanțe). Cea mai spectaculoasă evoluție a cifrei de afaceri în perioada 2008-2012 a înregistrat-o Scandia Food, cel mai mare producător român de pate de ficat și conserve de carne din România, creștere de 52 de ori de la 3,8 [...]

 

Conferinta Meat Milkk 2019
Meat Milk TV
infoALIMENT MAGAZIN
Ultimele anunturi